30th November 2004, 18:00
|
|
Admin
|
|
|
|
Dweilen met de kraan open? Maar ja, beter iets doen dan niets ...
Als je het kopen van sigaretten wil verbieden voor mensen jonger dan 16, moet je elke keer een identiteitscontrole gaan doen... Hoe zit dat dan met vb. sigarettenautomaten? Gaat elke sigaretteverkoper elke keer je idetiteitskaart vragen?
Ik vind het natuurlijk goed dat men mensen duidelijk wil maken dat roken niet goed is voor de gezondheid, maar rookvrije ruimtes in café's, komaan... In sommige café's is dit niet te doen. Neem nu bijvoorbeeld kleine café's : 1 of 2 tafels krijgen in de plaats van een asbak een bordje met "verboden te roken". Dat is da een café met rookvrije zone. Niet dus. Ook voor de mensen achter "den toog" is die rook soms enorm hinderlijk (kan ik van meespreken : je bent moe, je keel is droog en je ogen tranen dat het nimmer schoon is), maar kan je mensen gaan verbieden om aan den toog te roken? Zeker tegen het einde van de avond vind ik dit de leukste plaats om te zitten
Ik weet nu niet of dit al gedaan wordt, maar misschien zijn subsidies voor het plaatsen van een degelijke verluchting (je hebt zo van die speciale dingen die de rook uit je café zuigen) geen slecht idee...?
t'Is een moeilijke kwestie...
PS : mooi plan van Demotte om een verkoopsverbod uit te vaardigen, maar bestaat dit verbod al niet een hele tijd? Ik heb altijd gedacht dat het verboden was om als minderjarige sigaretten te kopen...?