Onderwerp: Mannen en de pil...
Enkele post bekijken
Oud 30th November 2004, 15:17
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen

Stuur een bericht via MSN naar katleen
Drie op vijf vrouwen betalen straks meer voor de pil

BRUSSEL - Vanaf 1 januari betaalt het ziekenfonds een hele resem anticonceptiepillen niet meer terug. De producenten zijn uit het terugbetalingssysteem gestapt. Minister van Volksgzondheid Rudy Demotte wou dat nog tegenhouden, maar de rechter gaf de farmaciebedrijven gelijk.

In totaal gaat het om elf merken die samen meer dan de helft van de terugbetaalde anticonceptie-pillen op de markt brengen. In ons land nemen ongeveer 1 miljoen vrouwen de pil. Ongeveer drie op vijf van die vrouwen gaan vanaf volgend jaar meer betalen.

Waarom de bedrijven uit het terugbetalingssysteem stappen is voorlopig onduidelijk. Ze willen niet reageren. Het kabinet Demotte spreekt van ,,commerciële redenen". De bedrijven moeten een relatief hoge bijdrage betalen om in het terugbetalingssysteem te zitten.

Vrouwen die een betaalbare pil willen, veranderen best van merk, zo klinkt het op het kabinet van minister Demotte. Er zijn volgens de minister nog altijd voldoende pillen die wél worden terugbetaald. Het kabinet verwijst ook naar de generische anticonceptiepillen die sowieso goedkoper zijn dan merkpillen. En vrouwen jonger dan 21 blijven een maandelijkse korting van drie euro op de pil krijgen.
30/11/2004 - belga - sdg

Welke merken het zijn moet ik nog is opzoeken maar ik hoop dat die van mij der ni bij zit.. Ik pak al 6 jaar dezelfde pil en ik ben een beetje bang voor da overstappen enzo zenne. Ik vond het juist heel goed dat er systemen zijn om de pil goedkoop te krijgen.
Maar om zomaar te zeggen "Vrouwen die een betaalbare pil willen, veranderen best van merk" vind ik toch wel redelijk grof..
Wat vinden de andere dames?