Onderwerp: Onverdraagzamer?
Enkele post bekijken
Oud 9th February 2007, 13:26
Bram's Avatar
Bram Bram is offline
Registered User

Ik heb 'ja' gestemd, omdat ik het moeilijk vind om de recente moorden te plaatsen in mijn beeld van de vroegere samenleving. Volgens mij is wat Hannes zegt enorm belangrijk. Vroeger was er ook wel geweld, maar vandaag maakt elk journaal er een punt van te beginnen met een vermelding van schietpartij hier, ramkraak daar, zinloos geweld overal. Het lijkt wel of de media hun best doen om onze samenleving af te schilderen als een apokalyptische nest waarin niemand veilig is. Inderdaad speelt het Vlaams Blok en het programma waar zij voor staan hierin mee. In onze gemeente deelde deze veroordeelde partij onlangs alarmen uit. De vraag is maar of dit de burger van zijn onveiligheidsgevoel afhelpt, dan wel er één creëert bij de mensen die er nog niet door besmet waren.
Verschillende mensen hier merken op dat het geweld vooral onder jongeren plaatsgrijpt. Mijns inziens is dit rechtstreeks het gevolg van het stijgende materialisme bij de jeugd. 'Als je geen Ipod hebt, rot dan maar op.' Het geweld sluimerde misschien al lang in onze samenleving, maar het materialisme is iets recents. Vandaag heeft de meerderheid van de lagereschoolkinderen een gsm (of twee, waarom niet, meer is beter), een mp3-speler, en noem maar op. De kinderen die deze dingen niet hebben (of er niet mee te koop lopen) worden uitgesloten, en zullen (zoals wel meer gepeste kinderen) zich tot gweld wenden.
Het probleem van materialisme vindt zijn oorzaak bij de bedrijven, die in hun eeuwige zoektocht naar zelfverrijking, de leeftijdsgrens van hun producten steeds verder laten zakken. Een voorbeeld: in mijn kindertijd maakten vele moeders zelf kleertjes voor hun kinderen, maar nu duiken zeer vroeg in de lagere school al merkkledingadepten op, het lijkt wel of de bedrijven via de media onze kinderen 'conditioneren' in hun hebzucht en materialisme, en zo zich verzekeren van een blijvende klant. Hetzelfde fenomeen trouwens bij onze banken, die kinderen zo snel mogelijk aan zich proberen binden met allerlei cadeautjes.
Met andere woorden: het geweld bij jongeren ontstaat omdat zij zich steeds sneller als 'volwassene' benaderd voelen, omdat zij steeds sneller in het keurslijf van consument worden gedwongen. Hun aangeleerde hebzucht ontaardt in jaloezie en geweld.
3. Eigen kind, schoon kind.
Met citaat antwoorden