In tegenstelling tot wat ik altijd dacht over die grote (meestal erg simpele, dus ook hilarische) slogans op sigarettenpakjes
Waarschuwing op sigarettenpakje werkt
Hoe groter de waarschuwing, hoe meer rokers zich bezinnen over hun ongezonde gewoonte.
MEER opvallende en pas vernieuwde waarschuwingen op sigarettenpakjes maken mensen bewuster van de gezondheidsrisico's die het roken meebrengt. Een internationale studie nam vier jaar lang vier landen onder de loep en staat nu gepubliceerd in het vakblad American Journal of Preventive Medicine . Het ging om Canada, waar schokkende foto's de helft van de oppervlakte van een pakje sigaretten bedekken, Australië, waar een waarschuwingstekst voor een vierde de voorkant en voor een derde de achterkant in beslag neemt, de Verenigde Staten, waar slechts op de zijkant een tekstje staat, en Groot-Brittannië, waar de waarschuwingen aan het begin van de studie ook erg onopvallend waren, maar waar de pakjes nu voor 30 procent vooraan en 40 procent achteraan met tekst bedrukt zijn, vergelijkbaar met die in België.
In Groot-Brittannië heeft de overgang van kleine naar middelgrote waarschuwingen een grote impact op de rokende inwoners. Het aantal rokers dat de teksten bemerkte en las, steeg van een kleine 45 procent naar meer dan 80 procent. Ook het percentage van mensen die er na het lezen van de waarschuwing van afzagen een sigaret op te steken, nam toe, net als het aantal mensen dat zich bewuster werd van de gezondheidsrisico's.
Het positieve effect van de pakjes in Groot-Brittannië staat in contrast met de magere resultaten van die in Australië, waar de teksten nochtans niet veel kleiner zijn. Maar daar zijn de waarschuwingen al ruim acht jaar onveranderd. Het komt er dus op aan om af en toe met iets nieuws uit te pakken om de rokers alert te houden. In Groot-Brittannië is de opmerkzaamheid overigens alweer wat gezakt, omdat de mensen de pakjes nu al gewoon zijn.
Maar die gewenning geldt minder voor schokkende foto's, zoals die in Canada, inmiddels vier jaar oud. Over de hele lijn is in dat land de impact van waarschuwingen het grootst. Mensen reageren emotioneler bij het zien van verziekte organen, de bezorgde blik van een kind en beelden die impotentie suggereren.
Dat Amerika met zijn piepkleine teksten - ver onder de standaardnormen - beduidend slecht scoort, mag geen verrassing heten.
(loa)
www.destandaard.be