7th February 2007, 14:24
|
|
Registered User
|
|
|
|
Waar gaat dat naartoe?
Aiai, dit doet me - meer dan gezond is - denken aan sommige Amerikaanse scholen, waar leerlingen door metaaldetectors moeten, en waar voortdurend veiligheidsagenten rondlopen. Natuurlijk gaat het daar om een ander probleem, maar de (repressieve) manier waarop men de zaken aanpakt is gelijkaardig.
Als spijbelen zo'n groot probleem is, moet men inderdaad eerder naar oorzaken zoeken. Maar ja, het ligt in de mens om de uitwerking van problemen te bestrijden, en niet de oorzaken... Nu ben ik zelf wel gewonnen voor strenge(re) scholen, ik ben niet iemand die met groen zal verbeteren omdat dat 'welwillender overkomt', maar vingerafdrukken nemen gaat mij iets te ver.
Voor de spijbelproblemen zou men misschien een systeem kunnen uitdenken waarin leerlingen enkel hun diploma krijgen als ze regelmatig genoeg naar de lessen komen. Langs de andere kant merk ik, nu ik in het hoger onderwijs zit, dat naar de lessen gaan niet noodzakelijk nodig is om goeie punten te halen..
Trouwens, wat Bart zegt is juist: briefjes rondhalen is een minstens zo effectieve, hetzij intensievere manier om dezelfde resultaten te bereiken. Dus allen in koor: 'Gedaan met de luiheid in het overheidsapparaat! Briefkes rondhalen in alle scholen!'
3. Eigen kind, schoon kind.
|