5th February 2007, 12:59
|
Registered User
|
|
|
|
Het is allemaal een beetje moeilijk om via voor- en nadelen een besluit te trekken of de nieuwe wetgeving beter of slechter is. Het aantal vechtscheidingen zal waarschijnlijk wel dalen nu beide partijen even schuldig zijn en het dus geen zin heeft om de ex-partner zwart te maken om hier financiële of sociale voordelen (hoedrecht,...) uit te halen. Ook de tijd (na 6 maanden) waarmee de scheiding kan worden aangevraagd zal ervoor zorgen dat mensen sneller kunnen beslissen om te scheiden en niet nodeloos lang officieel samen moeten blijven wat minder frustraties mee zal brengen. Langs de andere kant is er natuurlijk het risico dat mensen té snel terug willen scheiden en hier niet de tijd voor hebben genomen om over na te denken. Of dat een verhoging van het aantal scheidingen zal geven weet ik niet, maar de kans is volgens mij wel vrij groot. Ik heb uiteindelijk dan toch voor "zeker wel" gekozen omdat ik een koppel ken waarbij één van de partijen de scheiding zo lang begon te rekken en het leven van de tegenpartij echt zuur aan het maken was. Ik hoop vooral dat met deze nieuwe wetgeving niet méér gescheiden wordt, maar dat eventuele scheidingen vlotter verlopen zodat beide partijen het meeste leed wordt bespaard.
|