Voilà, hier heb je het! Het resultaat dat ik reeds bij het invoeren van non-prior- en priorzegels voor ogen had. Het was eind 2002: de post kiest voor een systeem van priorzegels, waarbij brieven de volgende dag worden besteld, en non-priorzegels, waarbij die brieven drie dagen onderweg zijn. Het goedkoopte tarief, de non-priors, betekent een stijging van ongeveer 0,02euro t.o.v. het huidige tarief toen. Ik stuur veel brieven en kaartjes en reageer rechtstreeks aan de post: Ik vind het een schande dat de tarieven worden verhoogd. Jullie hebben angst voor het opkomende mailverkeer en toch doen jullie dit.
Ik krijg antwoord: "De verhoging met 2 eurocent betekent voor onze klanten haast niets."
=> Ik hoef niets meer te schrijven zeker nu wij als consument verplicht worden om priorzegels te kopen!
!!!SCHANDE!!!
Werk aan efficiëntie, niet aan prijsverhogingen!
------------------------------------------------------
Einde non-prior- zegel in augustus
Particuliere postklanten zullen vanaf augustus alleen nog de duurdere priorzegel kunnen kopen.
Het onderscheid tussen prior en non-prior verdwijnt echter niet helemaal. Wie grote volumes post verstuurt en daarvoor gebruik maakt van een frankeermachine, kan nog altijd kiezen voor het non-priortarief. Dat is vooral weggelegd voor grote ondernemingen en instellingen. De particuliere klant die nu gewoonlijk kiest voor het goedkopere non-priortarief, zal vanaf augustus echter alleen nog brieven kunnen versturen tegen het priortarief. Een non-priorzegel kost nu 46 cent. Voor een priorzegel moet 52 cent neergeteld worden. Die 52 cent wordt dit jaar wel niet geïndexeerd, belooft De Post. Ongeveer de helft van de particulieren maakt nu nog altijd gebruik van het goedkopere non-priortarief.
De beheersovereenkomst schrijft voor dat het onderscheid tussen prior en non-prior moest verdwijnen zodra de nieuwe sorteercentra operationeel zouden zijn. De verdoken prijsverhoging wordt dus een tijdje na de federale verkiezingen van 10 juni ingevoerd. ,,Ik heb niet stil gestaan bij de verkiezingen'', zegt de gedelegeerd bestuurder Johnny Thijs. ,,Dan zou ik niets kunnen doen.''
Prior betekent dat de brief de dag nadat hij op de bus is gedaan, bij de bestemmeling in de bus valt. In de beheersovereenkomst staat ingeschreven dat die doelstelling bij 95 procent van de brieven gehaald moet worden. Maar vorig jaar kwam maar 92 procent van die brieven tijdig bij de bestemmeling, net iets beter dat de 91,3 procent van het jaar voordien. ,,Dat is een blijvend aandachtspunt waar we elke dag aan werken'', zegt Thijs.
De Post kon voor het overige voor vorig jaar mooie resultaten voorleggen. De verkoop steeg met 6 procent tegenover 2005 en de operationele winst zou 10 procent hoger uitkomen dan de 82 miljoen euro die in 2005 werd gehaald. Definitieve cijfers kan Thijs nog niet geven, maar het nettoresultaat zou ruim boven de 40 miljoen euro uitkomen.
Bron:
www.standaard.be ; vrijdag 2 februari 2007.