31st January 2007, 23:44
|
Registered User
|
|
|
|
Cuypers Carolien
Beste,
Het is nu wel heel toevallig maar mijn vriend werkt bij Ambuce. Na zijn werk vertelt hij dan aan wat voor boetes en regels een ambulancier zich allemaal wel niet moet houden. En inderdaad dat een ambulance maar 30km/uur mag rijden door een rood licht is één van de veelvoorkomende onderwerpen. Ook is het zo dat je als bestuurder van een ambulance je zelf verantwoordelijk bent voor de boetes en deze dan ook van je eigen geld zal moeten betalen.
Ik vind dat een prioritair voortuig door het rood mag rijden als hij nu 30, 40 of 50 zou rijden. Als men hierdoor een mensenleven kan redden vind ik dit niet meer dan normaal.
De ambulance mag tevens niet zomaar voor eender welke opdracht prioritair rijden, dus als dan de sirenes van zich laten horen zal dit wel degelijk nodig zijn.
Ik woon in Ekeren hier zitten we eigenlijk midden tussen de ziekenhuizen dus er komen geregeld ambulances voorbij. Het is inderdaad zo dat vanaf de moment je een sirene hoort luiden je onmiddellijk in je spiegels kijkt en een veilig plaatsje zoekt aan de kant om dit prioritair voortuig door te laten.
Tevens is het zo dat je als ambulancier enkel een medische test moet afleggen om hiervoor je rijbewijs te kunnen halen. Eigenlijk wordt je hier enkel op je ogen getest. Misschien is het beter dat ze ook wel degelijk een rijexamen in de praktijk moeten afleggen om hun reactiesnelheid te testen. Wat natuurlijk niet vanzelfsprekend is om in praktijk uit te voeren, maar misschien is het is iets om over na te denken.
Carolien Cuypers
|