Enkele post bekijken
Oud 29th November 2004, 16:37
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

Citaat:
Orgineel gepost door Inge Meeuwssen
Ik persoonlijk versta onder een "corrigerende tik" iets helemaal anders dan "een mep" of "een klets". Voor mij is een corrigerende tik iets dat heel veel bij peuters gebruikt wordt. Gewoon een klein tikje op de handjes wanneer het naar iets grijpt dat niet mag en vaak ook gevaarlijk is. Ik denk dat wanneer je een hele uitleg tegen die peuter gaat doen die daar niets van begrijpt. En zo'n tikje kan heus geen kwaad. Ik ben er wel mee akkoord dat alleen de ouders dit mogen doen.
Een mep daarentegen vind ik al ver gaan. Er zijn heus wel manieren waarop je je kinderen kan straffen. Het probleem is volgens mij dat weinig ouders hun kinderen nog echt "kennen" om hen goed te kunnen straffen. Je moet weten waar je kind veel belang aan hecht om hen goed te kunnens straffen. Desnoods, ja, met de PS2 af te nemen voor een tijd.

Dit vind ik ook het beste: van het kind afpakken wat er dierbaar voor is of waar het veel belang aan hecht.
Hoewel mijn ouders vroeger beide deden: een tik(of meerdere natuurlijk) en daarna naar mijn kamer sturen (omdat ze wisten dat ik mijn daar niet amuseerde of mij rot voelde.
Na een tijd begin je dan natuurlijk de straf om te draaien: ik draaide mijn kamer op slot en begon keiluid muziek te spelen. Dat leidde ertoe dat ik niet meer naar mijn kamer moest gaan als straf.
De straf die erop volgde was eigenlijk wel erger: in de woonkamer zitten, in de zetel, met de tv voor je die niet op mocht. Gewoonweg een marteling voor een kind van 10-12jaar!

En ik denk zoals Inge ook al zei, dat dergelijke straffen veel meer effect zullen hebben dan een tik.
Mijn broer mepte mijn vader of moeder gewoon altijd terug, hij beet of spitste enz, totdat mijn ouders zelf eigenlijk nog amper een tik durven te geven omdat ze de straf zelf dubbel en dik terugkrijgen.