24th January 2007, 20:51
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
[U][B]
"Het sociaal-economische milieu verklaart in belangrijke mate de resultaten", aldus Ignace Glorieux, medeauteur van het boek. "Uiteraard is dat milieu even doorslaggevend voor allochtone als voor autochtone jongeren, maar allochtone jongeren zijn veel meer vertegenwoordigd in dat lagere sociaal-economische milieu."
|
Het zal er allemaal mee te maken hebben denk ik... Maar dan kunnen we ons de vraag stellen: 'hoe is het mogelijk dat allochtone jongeren meer vertegenwoordigd zijn in het 'lager' sociaal-economisch milieu terechtkomen?'
Is dat niet omdat wij als maatschappij dit sterk in de hand werken door hen minder kansen te geven? (bv. beperken in het dragen van een hoofddoek en het weinig kansen geven op de arbeidsmarkt.) Waarom zouden allochtone jongeren nog moeite doen om een diploma te behalen?
Verder zie ik dat we de taalbarrière, zoals uit het onderzoek ook blijkt, nog steeds veel te veel onderschatten waardoor we terechtkomen in een cirkeltje van generaties die elkaar beïnvloeden.
Ik geloof dat het dus niet iets is van 'gewoon' maar aanvaarden. Maar dat het aan ons is om werkelijk actief in te grijpen en kansen te geven om zo ook allochtone jongeren via het onderwijs een positieve betekenis te laten krijgen in onze samenleving! Concreet betekent dit voor mij dat ik erin geloof dat dat bereikt kan worden door bijvoorbeeld leerkrachten of 'ervaringsdeskundigen' (zoals het principe wordt toegepast bij mensen die leven in armoede) in het onderwijs in te zetten om zo kloven te verkleinen.
|