21st January 2007, 16:58
|
|
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Maar wie zijn taak is het dan om die kabels te leggen en efficiëntere infrastructuren te maken en te investeren in nieuwe ontwikkelingen? De providers? De overheid staat toch niet in voor het internet dacht ik. USA heeft er als ik me niet vergis wel heel veel over te zeggen, maar of ze ook 'verplicht' zijn om het te verbeteren...
|
't Is niet echt de vraag wiens "taak" het is, het is gewoon een marktprincipe. De vraag naar beter en sneller Internet blijft stijgen dus wie is er dan gebaat om dat internet te leveren? Bedrijven uiteraard.
Universiteiten en ingenieursteams van bedrijven doen onderzoek naar nieuwe technologieën om één simpele reden: ze kunnen er veel geld aan verdienen. Een netwerk upgraden is dan weer de taak van de providers.
Die intercontinentale kabels worden gelegd ook gelegd door bedrijven. Hoogstwaarschijnlijk is dat dan wel een jointventure tussen een aantal bedrijven die samen beslissen om een verbinding aan te leggen om deze dan gezamelijk te gebruiken. Die kabels worden trouwens niet alleen gebruikt voor internet, ook voor telefonie e.d. Ik heb er geen idee van hoeveel zoiets kost maar dat zal afhankelijk van de lengte wel gaan om ettelijke tientallen miljoenen dollars.
Hier een lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ations_cab les
Als je dat eens bekijkt, dan zie je meteen ook dat het hier niet gaat om ordinaire telefoonlijntjes. Neem nu PC-1.
It has a design transmission capacity of 640 Gbit/s, with 180 Gbit/s lit (as of February 2006), and a total cable length of 20,890 km.
Om een idee te geven... die lijn heeft een capaciteit van 640 gigabit/s dus m.a.w. 80 GB/s. Wat een Telenetter dus op een hele maand maximum mag downloaden (10GB), kan zo'n lijn erdoor treken op 1/8e van een seconde.
En zo bestaan er dus tientallen verbindingen...