Hoewel dit systeem om een positievere manier discriminatie opspeurt, vind ik het toch jammer dat er geen praktijktests komen.
Bij het systeem dat zal ingevoerd worden, heb ik het idee dat men achter de feiten aanholt. Eerst moet je gediscrimineerd worden, vooraleer er actie wordt ondernomen.
En hoelang zal het dan duren voor de persoon in kwestie wordt gehoord?
Ik hoef niet te zeggen dat we hier in België leven, waar zulke (al dan niet gerechtelijke) zaken soms lang kunnen aanslepen.
Daarbij komt dat de persoon die zou discrimineren evengoed kan verzinnen dat hij een andere rede heeft om de persoon te weigeren om bijvoorbeeld zijn huis aan te verhuren.
Dit werk ook omgekeerd volgens mij. Als iemand je met een mes bedreigt, die toevallig een andere huidskleur heeft, begrijp ik dat je bijvoorbeeld je huis niet aan hem wil verhuren.
Maar hoe kan de verhuurder aantonen dat hij het huis niet doorverkoopt omdat hij bedreigd werd ipv. Om de huurder zijn huidskleur?
Ik denk dat een praktijktest niet slecht is. Als je ziet dat de verhuurder iemand anders met een donkere huidskleur (of handicap of wat dan ook natuurlijk) niet discrimineert zet dit misschien aan het denken.
Ik denk dat het misschien het best is om een combinatie van de twee technieken toe te passen. Door praktijktesten (en hierbij gevoegd misschien steekproeven) uit te voeren, kan je de waarheid zeker te weten komen. Daarna kan nog worden gepraat over de reden van discriminatie of van juist geen discriminatie.
Waarschijnlijk is dit praktisch (en financieel) niet realiseerbaar, en zie ik valkuilen in dit systeem over het hoofd.
Ik hoop dat het systeem dat onze regering nu wil toepassen in elk geval werkt, en dat ze het werkend blijven houden, ook na 10 juni.