20th January 2007, 11:38
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Het café nodigt jongeren uit om te roken. Jongeren roken in een café meer dan ze gewoonlijk zouden doen. We hebben onderzocht waarom jongvolwassenen gaan roken en blijven roken wanneer ze in een café zijn. De jongeren die meededen aan het onderzoek waren 18 tot en met 33 jaar en studeerden aan de hogeschool of universiteit. Wat blijkt: jongeren imiteren het rookgedrag van een wildvreemd persoon. De eerste sigaret steken jongeren op vanwege de nicotinebehoefte. Echter, de volgende en de daaropvolgende worden opgestoken vanwege de omgevingsfactoren. Een gezellige sfeer en het rookgedrag van andere personen zet de jongere aan om flink door te paffen.
|
Deze conclusie kan ik vanuit eigen ervaring enkel beamen. Ik merk ook dat ik in het weekend wanneer ik wegga veel meer rook dan door de week.
Ik kom met een pakje van 25 zeker 5 gewone weekdagen toe, meestal zelfs langer. Maar in het weekend is het een pakje of anderhalf pakje op 2 avonden weggaan.
En dit heeft inderdaad alles te maken met de prettige omgevengsfactoren volgens mij.