Enkele post bekijken
Oud 20th January 2007, 11:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door hans
Wat heeft roken te maken met zichzelf verzorgen? Het is toch niet omdat je rookt dat je jezelf niet verzorgt of omgekeerd.

Ik had het niet over hygiëne Hans (zie je mij echt in staat om zoiets te beweren ), ik had het over verzorgen in de zin van 'gezond houden'. Dat is toch één van de taken van een ouder in mijn ogen, om ervoor te zorgen dat je kind niets tekort komt op het gebied van verzorging (op het gebied van gezondheid dus. Uiteraard ook op andere gebieden, maar dat is een andere discussie)? Ik vind dat ouders ook de plicht hebben om zichzelf te verzorgen, 'ten dienste' van de kinderen. Zoals ik al zei sterf je eerder als je rookt waardoor je kinderen sneller hun ouders verliezen en je kleinkinderen hun grootouders. Dat wil/kan je hen als 'caring (grand)parent' toch niet aan doen?

Citaat:
Geconfronteerd met de praktijk, blijkt de vrees in januari iets gemilderd, maar toch klagen uitbaters over omzetverlies: 49 pct van de restaurants en eetgelegenheden met een omzet van meer dan een derde uit voeding, pretenderen omzetverlies te lijden of vrezen dit. Bij cafés is dat 21 pct.

Dat is dan toch echt maar alleen in ons landje ofwel zal dat na de 'overgangsperiode' nog wel wijzigen, getuige volgend artikel:

Van rookvrije horeca wordt iedereen beter (opinie)
Tweederde van alle Nederlanders is de tabakswalmen in de horeca beu. De nieuwe Tweede Kamer moet nog in 2007 de horeca rookvrij maken.

Uit een enquête van de TNS Nipo blijkt dat 65 procent van de Nederlanders de tabakswalmen in cafés, restaurants en discotheken niet meer tolereert, en 59 procent wil dat er zo snel mogelijk een verbod komt. De stichting Clean Air Nederland (CAN) is een grote campagne begonnen om de horeca nog in 2007 rookvrij te maken. Mensen die voor een rookvrije horeca kiezen kunnen deze weken een digitale kaart opsturen en al deze kaarten zullen aan de formateur gegeven worden.

Er zijn inmiddels al ruim 53.000 kaarten verzonden. Ik vind dit een goede actie en het streven om nog in 2007 de horeca in Nederland rookvrij te maken verdient ondersteuning . De Tweede Kamer in de nieuwe samenstelling is nu aan zet om zo snel mogelijk aan te dringen op goede wetgeving.

Uit het onderzoek waarop ik onlangs gepromoveerd ben, blijkt dat het roken door bezoekers van horecagelegenheden jongeren aanzet tot het blijven doorroken. We hebben gebruik gemaakt van een nagebootst café om het rookgedrag van jongvolwassenen te bestuderen. De resultaten die hieruit voortkomen tonen aan waarom het zo belangrijk is om de horeca rookvrij te maken. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom ik pleit voor een rookvrije horeca.

Het café nodigt jongeren uit om te roken. Jongeren roken in een café meer dan ze gewoonlijk zouden doen. We hebben onderzocht waarom jongvolwassenen gaan roken en blijven roken wanneer ze in een café zijn. De jongeren die meededen aan het onderzoek waren 18 tot en met 33 jaar en studeerden aan de hogeschool of universiteit. Wat blijkt: jongeren imiteren het rookgedrag van een wildvreemd persoon. De eerste sigaret steken jongeren op vanwege de nicotinebehoefte. Echter, de volgende en de daaropvolgende worden opgestoken vanwege de omgevingsfactoren. Een gezellige sfeer en het rookgedrag van andere personen zet de jongere aan om flink door te paffen. Daarom zullen ook vooral mensen die aan het minderen zijn of willen stoppen met roken meer risico lopen om in horecagelegenheden waar nog gerookt wordt terug te vallen in hun oude rookgewoontes.

Bovendien heeft het roken in de horeca natuurlijk zeer nadelige effecten voor niet-rokers. Passief roken is zeer schadelijk, en zorgt ervoor dat je vatbaarder bent voor rookgerelateerde ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Bovendien moet je de mensen beschermen die bewust hebben gekozen om niet te roken. Waarom? Deze niet-rokers mogen niet blootgesteld worden aan sigarettenrook van anderen in openbare situaties. Door de horeca rookvrij te maken wordt zij toegankelijk voor iedereen en het bezoek kan dan geen nadelige gevolgen hebben voor de niet-rokers.

In andere EU-landen zoals Ierland, Schotland, Zweden, Spanje, Portugal en Italië is de horeca al rookvrij. Engeland en Frankrijk volgen zeer binnenkort.

De vrees voor omzetdaling na een rookverbod is ongegrond. In Italië blijkt zelfs dat de omzet van de horeca juist stijgt en ook in de Verenigde Staten is de omzet gestegen. Ook is het argument dat de horeca rookvrij maken zal leiden tot banenverlies ongegrond. In New York bijvoorbeeld is sinds het rookverbod het aantal banen in de horeca juist toegenomen. Rokende mensen zullen blijven komen naar cafés en restaurants. Niet-rokers, die eerst deze horecagelegenheden meden vanwege de rokerige ruimtes, zullen ook weer vaker een café of discotheek bezoeken.

Kortom, het wordt tijd dat in Nederland de politiek wakker wordt geschud en dat de nieuwe Tweede Kamer nog in 2007 de horeca rookvrij maakt.

Op basis van zelfregulering van de branche zal er weinig veranderen en komen horecagelegenheden afspraken met de overheid niet na.

Een minderheid kan de meerderheid niet langer dwingen om in vervuilde lucht te verkeren. Op allerlei plaatsen is roken inmiddels verboden. Op het werk, in de trein en in het vliegtuig wordt al lang niet meer gerookt. Nu de horeca nog.

Dr. Zeena Harakeh is onderzoekster en universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Bron: www.trouw.nl
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden