Enkele post bekijken
Oud 16th January 2007, 22:34
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Reclame op tv heeft geen effect. Enkel prijsstijgingen lokken een daling uit.

Dat eerste klopt, dat tweede minder. Een tijd geleden stond in HLN dat sinds de laatste accijnsverhoging er 550 miljoen sigaretten minder verkocht waren in België. In Luxemburg stelde men dan wel een verkoopsstijging van 600 miljoen sigaretten vast.

Citaat:
Waarom beweren rokers dan zo vaak dat ze niet roken omdat ze verslaafd zijn,maar omdat ze het lekker vinden. Ik hoor zo vaak van rokers: "Ik zou zo kunnen stoppen als ik wil, maar ik vind het gewoon lekker." Ja en zelf ben ik dan ook wel iemand die zoiets heeft van: Ge kunt echt wel stoppen met roken als ge da wilt. Dit is niet de verslaving zoals ge ziet bij cocaine.

Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen. Hoeveel rokers proberen te stoppen en hervallen bijna meteen?

Citaat:
Als voormalig leerlingenrader zou mijn eerste reactie zijn: Waarom dan geen alcoholhoek? Als je 16 bent ...

Omdat alcohol de concentratie vermindert en sigaretten niet.

Citaat:
Ik bedoel gewoon dat als je roken toelaat in school, je geen enkel been hebt om op te staan om bepaalde andere zaken te verbieden waaronder alcohol in school.

Het punt is dat als je ziet dat er een probleem met rokers is op de school, (zoals Wouter al zei verstopte pissijnen, as, peuken, vieze vloer, veel rookhinder,...) je dat probleem moet aanpakken. Ofwel verbied je dat roken en zorg je dat er constant iemand aan de toiletten staat die dat zeer strikt opvolgt zodat roken volkomen onmogelijk wordt. Ofwel laat je het roken toe op de manier die Wouter voorstelde.

Beide manieren zullen leiden tot een oplossing van het probleem, alleen is het laatste haalbaar en het eerste voor de meeste scholen niet.

Dat is nu net wat bedoeld wordt met het utopische en dat in theorie alles inderdaad veel beter kan... maar je zit met een realiteit en die realiteit moet _altijd_ het uitgangspunt zijn.