Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
En toch blijkt geld de enige manier om rokers tot besluit te laten komen te stoppen. (een slechte gezondheid buiten beschouwing gelaten) De campagnes met vieze stickers op de pakjes hebben geen effect, maar worden collectorsitems. Reclame op tv heeft geen effect. Enkel prijsstijgingen lokken een daling uit.
|
Ik kan u als roker zeggenr dat dit niet de enige factor is die telt wanneer je probeert te stoppen. Natuurlijk telt het mee, maar hoofdzakelijk andere oorzaken liggen aan de basis. De gezondheid en de nadelige effecten van het roken (zoals buiten moeten roken in eetcafés, kleren die naar tabak rieken, slechtere conditie, you name it, slechte adem, gele tanden, etc). Het is niet enkel geld, zo simpel is het echt niet, anders zouden er al veel meer mensen gestopt zijn.
Citaat:
Waarom beweren rokers dan zo vaak dat ze niet roken omdat ze verslaafd zijn,maar omdat ze het lekker vinden. Ik hoor zo vaak van rokers: "Ik zou zo kunnen stoppen als ik wil, maar ik vind het gewoon lekker." Ja en zelf ben ik dan ook wel iemand die zoiets heeft van: Ge kunt echt wel stoppen met roken als ge da wilt. Dit is niet de verslaving zoals ge ziet bij cocaine.
|
Leg mij dan eens het verschil uit. Is cocaïne niet leuk dan? Who knows, heb het nooit geprobeerd, maar ik kan be best wel inbeelden dat ik het lekker zou vinden. That's the point of being a drug zou ik zeggen. En daar gaat het hier toch over? Natuurlijk is het lekker, en combineer dat met gewenning en afhankelijkheid. Ze kunnen niet stoppen omdat ze niet écht willen, het is te lekker, de drug is te goed. It's a rush.
Citaat:
Als voormalig leerlingenrader zou mijn eerste reactie zijn: Waarom dan geen alcoholhoek? Als je 16 bent ...
|
Een beetje appelen met peren vergelijken hier maar ja, omdat alcohol invloed heeft op de geestestoestand van een leerling in een veel zwaardere mate dan dit bij nicotine het geval is. Er is geen straf voor het rijden onder invloed van nicotine, wel op het rijden onder invloed van alcohol, om maar een stom voorbeeld te geven. Een leerling moet 'nuchter' in de klas zitten, net zoals een arbeider misschien wel mag roken hier en daar op de werkplek, maar zeker niet gedronken mag hebben. Dat is helemaal niet hetzelfde.
In Sint-Lucas in Brussel zat er trouwens Jupiler in de automaten, dus pas op, zo gek is je idee nog niet.
Citaat:
Ik bedoel gewoon dat als je roken toelaat in school, je geen enkel been hebt om op te staan om bepaalde andere zaken te verbieden waaronder alcohol in school.
|
^
Citaat:
En een kleine bijzaak: Man ik stoor me toch aan rokers op het perron. Maar ik stoor me nog meer aan het feit dat ik al rijk was geweest had ik aan al die mensen de wettige 50 euro boete mogen vragen. Er is geen enkele controle op die wet, geen enkele!
Dus ja, als je een rookverbod algemeen wil uitvoeren ... dan moet daar ook controle op zijn. Voornamelijk de eerste tiental jaren gaat dat nodig zijn, daarna kan je dat afbouwen want dan wordt de waarde genormaliseerd binnen onze samenleving.
|
Slechts één oplossing, zeer streng optreden! Welkom in politiestaat België!