Ivm het roken op de speelplaats, misschien de moeite waard om even over door te gaan. Het is op z'n minst vreemd en contradictorisch te noemen dat een school roken toelaat.
Zelf heb ik de overgang meegemaakt van een school met rookverbod tot een school waar een 'designated area' was voor de rokers. Dit ten gevolge van een fusie tussen een BSO en ASO school.
Situatie voorheen: de toiletten waren een echte ramp, hing héél veel rook, vol peuken, as, lege blikjes etc etc.. Om nog van de verstopte pissijnen te zwijgen. Het stond daar ook altijd vol volk, niet om naar het toilet te gaan, maar gewoon om te roken. Het was echte horror, en vooral voor de toiletdames.
Situatie nadien: leerlingen die ouder waren dan 16 & MOCHTEN roken van hun ouders zaten rustig ergens weg in een afgebakend hoekske van het schoolplein. Als je de toiletten binnenging: Hemel en aarde verschil. Er hing geen rook, toiletten in orde, niet vol met rokers, geen peuken. Zoals een toilet hoort te zijn.
Al de strafstudies die uitgegeven werden tegen het roken vielen weg. Er was veel minder rebellie tegen de opvoeders en leerkrachten vanuit deze mannen hun hoek. Ze rookten hun sigaretje en sloegen er een praatje mee.
Als het de keuze is van de ouders om het toe te laten dat hun zoon of dochter rookt, dan zou ik er als leerkracht niets op te zeggen hebben, je weet even goed als mij dat de ideale opvoeding niet bestaat.
Ik zie het nu al voor mij, de strafstudies wegens het betrapt worden op roken worden terug ingevoerd in de scholen waar het nu toegelaten is. Zagende ouders, zagende leerlingen, zagende kuisvrouwen, etc etc.. Het 'en cachette' roken wordt terug cool, de adrenaline-rush om niet gepakt te worden.
Dan is er deze zin die me ook wel in het oog sprong:
Citaat:
Ik vind het persoonlijk maar goed dat de staat zijn geld haalt bij zaken die ongezond zijn en waar mensen de keuze hebben of ze het al dan niet kopen. Ze kiezen dan per slot van rekening zelf om de staat wel of niet te sponsoren.
(Veel beter zo'n manier van geld binnenrijven dan nog hogere kosten voor iets dat iedereen verplicht moet aanschaffen zoals een paspoort.)
|
De drug waarvan beweerd wordt dat ze sterker is dan heroïne, hierop blijft de staat ieder jaar opnieuw acijnzen verhogen. Het is wat men noemt een jaarlijks wederkerende klassieker bij het opstellen van de begroting door iedere regering. Het rare is dat het aantal rokers nog heel hoog blijft als men het gaat vergelijken met de prijstijging tgv accijnzen. De relatie prijs/consumptie is niet rechtlijnig, de roker blijft roken, eender hoeveel je de accijnzen gaat opslaan.
Tabak is een drug, een hoge gewenningsgraad. Beeld je de tabaksproducent in als drugsdealer die 1,5 euro per pakje vraagt. De staat gedoogd het en vraagt er 2,5 euro (!) bovenop. Het is een drug, en uw woordkeuze 'keuze' is niet honderd procent correct, dat wil ik even kwijt.
Dan is er de bewering die altijd terugkomt dat roken handenvol geld kost aan de welzijnszorg. Zoals Hans al zei, tabak is een stille bondgenoot tegen de vergrijzing. De welzijnszorg zit in een malaise door de structuur, bureaucratie en onnodige ingrepen. Wat was dat een aantal dagen geleden over onnodige echo's bij zwangere vrouwen? Veel pseudo-wetenschappelijke rapporten zijn al verschenen over de tabak en ziekenhuisbehandelingen tgv het gebruik ervan, maar die gingen alle kanten uit. Het ene zegt zoveel euro, het andere zegt veel minder.
Veel mensen rondom mij zijn aan het stoppen met roken, en ik ben abnormaal gelukkig voor hen die er al weken vanaf blijfen. Het probleem is, misschien zijn er wel teveel mensen aan het stoppen. De staat heeft het tabaksgeld nodig, bekijk bovengenoemde accijnzenbedrag eens, per pakje.
Vanmorgen na het werk zoals af en toe een pint gaan drinken met enkele collega's in de 'restobel' aan de luchthaven. Vroeger zat het daar vol mensen om 7 uur. Nu zat daar 2-3 man. Was een leuke plaats waar truckers/reizigers/piloten/werknemers 's ochtends een koffietje dronken, krantje lazen en een sigaretje rookten. Daar zat niemand meer, en heb er tot 9 u gezeten.
Ik ben voor een
totaalverbod op tabak in het openbaar. Zelf rook ik veel, en dit zou dus goed zijn om te minderen
Het is hypocriet, op het perron van het station mag je in de buitenlucht niet roken, maar aan een bushalte dan weer wel. In een café wel, in een eetcafé niet.
Verbied het van vandaag op morgen tout court. Cut the crap, gewoon een totaalverbod in het openbaar, maar wees dan bereid er de gevolgen van te dragen.
Wat was dat van ongezonde keuzes en staat helpen? De McDonald's en Quick zullen lachen. Probleem is, hun product is niet verslavend en de relatie prijs/consumptie ligt helemaal anders. Ook meer btw heffen op televisies, frieten, toiletten, pk's, electriciteit, integrated circuits die vol giftige metalen zitten, etc etc..
Ben echt benieuwd hoe ze het zouden redden zonder het tabaksgeld