15th January 2007, 16:26
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2005
Locatie: Mol
Posts: 35
|
|
Beste,
Sorry dat deze post er te laat opstaat maar ik had hem elders gepost op het forum. Dit was natuurlijk verkeerd. Mijn excuses.
Met vriendelijke groeten,
Simon Schoofs
Groepsleden:
Bert Theys, Jens Staes, Heleen Raeymaekers, Simon Schoofs
Moderator:
Jens Staes
Verslaggever:
Simon Schoofs
1. De auteur beweert dat jong zijn = onkwetsbaar zijn. Wat betekent dit? Is dit ook zo?
Als je jong bent, kan je ook kwetsbaar zijn. Jongeren weten nog niet echt wat belangrijk is omdat ze nog niet heel veel hebben meegemaakt in het leven. Jongeren zullen misschien wat impulsiever en naïever reageren dan iemand die ouder is. Mensen die ouder zijn, hebben meer levenswijsheid en meer levenservaring. Dit maakt hun daarom zeker niet onkwetsbaar maar zij weten beter te reageren in bepaalde situaties. Jong of oud, iedereen is kwetsbaar. Het is enkel de manier waarop je reageert die verschillend is.
2. De beleidsmakers kijken naar de chronologische leeftijd bij het uitvaardigen van initiatieven. Op welke manier gaan de ouderen zelf met hun leeftijd om?
Ouderen moeten accepteren dat ze ouder worden in leeftijd. Dit is voor niemand plezant of gemakkelijk maar dit is éénmaal iets waar je niets aan kunt veranderen. Anderzijds hebben ze het moeilijker met het feit dat ze omwille van hun leeftijd aan de kant worden geschoven voor een jongere generatie. Ze krijgen een minder goede functie of ze mogen zich na een bepaalde leeftijd niet meer gaan bijscholen omwille van hun “hoge” leeftijd. Op deze manier wordt er geen rekening gehouden met de eigenheid van de persoon in kwestie.
3. De auteur houdt een pleidooi voor zingeving die sterker wordt door de toenemende leeftijd. Is dit zo?
Op een bepaalde leeftijd ga je aan je leven meer zin geven. ‘Meer zin geven’ in de zin van dat je datgene gaat doen wat je zelf belangrijk vindt. Je krijgt andere prioriteiten in het leven. Je begint te beseffen dat een carrière hebben toch niet alles is. Voor jongeren is dit anders. Zij willen zich opwerken en een goede functie in een bedrijf hebben. Ze zetten hun carrière op de eerste plaats waardoor er weinig tijd over is voor andere activiteiten. Naarmate ze dan ouder worden, beseffen ze ook wel dat zo’n carrière niet het belangrijkste is in het leven.
4. Waar zit de eindigheid in het gedicht? Vergelijk dit met de tekst.
De eindigheid van het gedicht zit in de regels ‘de trein stopt’, ‘zon gaat onder’, ‘verliefdheid gaat over’. Als je dit vergelijkt met de tekst, zie je dat alles een einde heeft. Maar je kan het ook anders zien. Een trein vertrekt terug, de zon komt de volgende dag weer op en verliefdheid komt soms terug. Niet alles wat eindigt, stopt daarom ook…
|