De Belgische bevolking is sinds 2002 een halve centimeter gegroeid en 800 gram dikker geworden. Dat blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.
In 2005, bij de laatste bevraging in het kader van de Eurobarometer, was de gemiddelde Belg 170,3 centimeter groot, tegenover 169,8 centimeter in 2002. Het gemiddelde gewicht bedroeg 72,7 kilogram, tegenover 71,9 kilogram drie jaar eerder.
Geslacht
Het verschil tussen de geslachten is tamelijk groot. Een Belgische man is gemiddeld 176,3 centimeter groot en weegt 79,1 kilogram. Een vrouw meet 164,5 centimeter en weegt 66,7 kilogram.
=> in dit geval, blijken mijn maten toch nog mee te vallen, met een volledige 160 cm en een te zware 53kg
Nederland
In vergelijking met de rest van Europa staat België ongeveer in het midden. Het land met de grootste bevolking is Nederland, waar de gemiddelde lengte 181,2 centimeter bedraagt voor mannen en 168,3 centimeter voor vrouwen.
=> ik denk dat dit een reeds alom bekend gegeven is, dat die Hollanders echt gigantisch kunnen zijn. Vorige weekend was ik nog in Baarle-Hertog (laat ons voor de gemakkelijkheid nemen Holland) en daar voel ik me echt een dwerg!
De Nederlandse vrouwen zijn ook de zwaarste van Europa, met 69,8 kilogram. De Nederlandse mannen worden op gewicht geklopt door de Luxemburgers, de Denen, de Slovenen en de Kroaten. Die laatste spannen de kroon met 84,2 kilogram.
Ierland
Het grootste verschil tussen de geslachten is te vinden in Ierland. Daar weegt een man 81,9 kilogram voor 177,3 centimeter en een vrouw 64,8 kilogram voor 162,9 centimeter. (belga/hln)
(Brong: Het Laatste Nieuws)