26th November 2004, 00:40
|
|
Administrator
|
|
|
|
Koude voeten in Kiev...
Ik begrijp best je verontwaardiging en ik deel ze enigszins...
Maar Oekraïne heeft met 'modern' weinig of niks van doen, en die 'zovele' buitenlandse waarnemers kunnen niet overal tegelijk zijn in het - qua oppervlakte - tweede grootste land van Europa na Rusland.
De fraude schijnt vooral gepleegd te zijn in het meer Russisch gezinde Oosten van het land waar - zo luidt de beschuldiging van de oppositie althans - duizenden voorstanders van de huidige president twee of meer keer zouden gestemd hebben (ze werden naar het schijnt met bussen van het ene naar het andere kieslokaal getransporteerd). Als ik mij niet vergis is het Oekraïnse schrift Cyrillisch, dus begin daar dan maar aan als Westerse waarnemer...
Enfin, er werden daar percentages genoemd van 98% die gestemd zouden hebben (compleet belachelijk in een land zonder kiesplicht), en in een stad als Donetsk (in het Oosten) zouden van die 98% 96% op dezelfde kandidaat gestemd hebben (ook al niet echt geloofwaardig).
Wat we daar momenteel dus meemaken is de overgang van een schijndemocratie, geregeerd door een dictator, naar een echte democratie, hopelijk zonder gebruik van geweld. Maar ondertussen hebben die honderduizenden die staan te betogen op het Plein van de Onafhankelijkheid in Kiev wel al serieuze koude voeten... En of de oproep tot een algemene staking succes zal hebben in een land waar de persvrijheid nog moet uitgevonden worden???