11th December 2006, 22:46
|
Annelies
|
|
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Olen
Posts: 30
|
|
1.Wat is het verschil tussen een straatcultuur en een school- of werkcultuur?
Gelijkenissen:
- zowel bij een straatcultuur als bij een schoolcultuur gelden er bepaalde regels en wetten
- deze wetten worden voornamelijk door de leider opgelegd
Verschillen:
- Bij een straatcultuur worden de wetten opgelegd door (enkele) leden van de groep, dus door de jongeren zelf. Terwijl de schoolwetten worden opgesteld door de leiding van de school.
- Een straatcultuur groeit spontaan en is niet (altijd) verplicht, een schoolcultuur wordt opgelegd en is dus verplicht.
- De jongeren worden volgens ons meer beďnvloed door hun straatcultuur dan door een schoolcultuur.
- Een straatcultuur wordt in Amerikaanse gangfilms gepromoot, hoe jongeren hierop reageren is natuurlijk afhankelijk van hoe gevoelig de jongeren hiervoor zijn. Een schoolcultuur wordt in hun leefomgeving eigenlijk niet gepromoot (eerder neergehaald).
- De straatcultuur biedt de jongeren een kleurloze toekomst, terwijl de schoolcultuur hen toch toekomst zou moeten bieden (oa in de vorm van een diploma)
2.Wat is de positie van een lkr op deze school?
- Opvoeder: De school moet een helpende hand voor de ouders zijn. Maar de ouders van kinderen op deze school schuiven vaak de volledige opvoeding naar de school toe. Dit zou niet mogen, de ouders moeten (naar onze mening) verantwoordelijk blijven voor de opvoeding van hun kinderen.
- Lesgever: Er moet lesgegeven worden (onmisbaar op een school, de lln moeten enige vorming krijgen als ze kans willen maken op een plaats in de maatschappij). Maar de leerkrachten moeten tijdens het lesgeven zeker ook rekening houden met de opvoeding van de kinderen/leerlingen.
- Politieagent: Het is belangrijk dat de lln gewezen worden op hun fouten, maar dit mag niet te hard uitvergroot worden, de lln moeten hun lesgevers niet als politieagent gaan zien.
- Bezorgde moeder of vader: De leerkracht moet niet de volledige rol van vader of moeder op zich nemen, maar kan wel een helpende hand zijn bij de opvoeding van hun kinderen. We dachten dat het voor een te grote druk bij de leerkracht zou zorgen, wanneer die voor elke leerling de taak van moeder/vader op zich zou moeten nemen. Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat er een goede vertrouwensband bestaat tussen de leerkracht en de leerlingen.
3. Wie draagt de verantwoordelijkheid voor een kind dat belandt in deze school?
We vonden dat de inzet van de leerkracht hier ook heel belangrijk is: hoe gaat die met de situatie van de lln om en hoe staat de lkr in contact met de lln en hun situatie?
Natuurlijk is niet alleen de lkr verantwoordelijk voor die kinderen. Ook de lln zelf zouden verantwoordelijk moeten zijn voor hun toekomst, maar deze verantwoordelijkheidszin is misschien niet altijd aanwezig bij de lln.
4. ‘Hier sta je aan een nieuw begin.’ Waarom benadrukt men dit? Is een nieuw begin mogelijk?
Het is belangrijk voor de lln, dat ze met een schone lei kunnen beginnen en dat ze niet meer worden aangesproken over slecht gedrag uit het verleden. Wij hebben toch ook niet graag wanneer er over mislukkingen uit het verleden gepraat wordt. Je moet de lln een hoopvolle toekomst bieden en hen duidelijk maken dat dit nog steeds mogelijk is na wat er in het verleden gebeurd is.
Het is bewezen dat de lln minder snel hervallen in fouten die ze gemaakt hebben, wanneer je ze een tweede kans geeft (herstelonderwijs).
|