Ik denk dat het belangrijker is om te focussen op waarden en normen en vaardigheden dan op kennis, simpelweg omdat dat dingen zijn die eens je ze bezit niet meer weggaan. Want ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat er van de pure kennis na het secundair niet echt heel veel meer overblijft. Kennis uit de 3de graad wel, maar uit de 1ste graad?
Ik zou me met de beste wil van de wereld niet meer voor de geest kunnen halen wat ik in het 1ste en 2de middelbaar eigenlijk allemaal aan kennis geleerd heb. En als ik me dan nog vaag enkele onderwerpen herinner kan ik ze niet concreter maken. Ja wij hebben bij wetenschappelijk werk in het 1ste middelbaar geleerd over ampère, volt, watt, spanning, enz maar vraag me niet wat nu juist het verschil is tussen al die termen... De enige reden waarom ik redelijk veel algemene kennis heb, is omdat ik daar altijd in mijn vrije tijd over gelezen heb én omdat ik fatsoenlijk met het internet kan werken én omdat ik zulke informatie ook elders kan opzoeken als ik het nodig heb of omdat ik mondig genoeg ben om het aan iemand te vragen, als is dat een complete vreemde. Die vaardigheden helpen mij veel beter dan de kennis die ik in het secundair heb opgedaan.
Wij hebben in het secundair ook de bouw van de huid besproken, maar als je me vóór de les die we daar bij bio over gekregen hebben in het 1ste jaar had gevraagd hoe dat nu weer juist zat met die opper- en lederhuid en het collageen bindweefsel dan had ik mijn schouders moeten ophalen.
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Het internet puilt uit van de feiten en feitjes. Leren omgaan met die overvloed aan informatie betekent in de eerste plaats dat je de feiten kunt plaatsen. Weten wie de informatie waarom en hoe verspreidt, leert je de informatie te interpreteren.
|
Is dat niet wat er o.a. bedoeld wordt met vaardigheden: 'leren omgaan met die overvloed aan informatie'? In plaats van al die feitjes uit ons heeft te leren lijkt het me interessanter om jongeren te leren om hun bronnen te controleren, gegevens te vergelijken, zelf informatie die ze niet begrijpen op te zoeken, kritisch te zijn, enz...
Het is volgens mij zoals mijn mentor van biologie zei na mijn les van excretie:
Het is goed dat je er zoveel weetjes in gestopt hebt, wat excretie nu juist is en waarom het gebeurt gaan ze waarschijnlijk wel vergeten, maar dat de eskimo's vroeger na het eten in een kom urineerden en daar mee afwasten omdat dat warm én steriel is gaan ze nooit van hun leven vergeten