Klinkt allemaal leuk en aardig, maar hier zit toch een reukje aan...
Het lijkt me niet echt aangeraden om mensen, die zich amper een kom rijst per dag kunnen veroorloven, plots te gaan bekogelen met gsm's, internet en shampoo in pakskes.
Citaat:
We moeten de voorwaarden scheppen om de armen de mogelijkheid te geven mee te consumeren.
|
Zoals goedkope uien? Mestoverschotten aan dumpingprijzen?
Ht is en blijft beter om de markt van de derde wereld af te schermen tot men er klaar voor is. Anders zullen die landen worden overspoeld met overbodige luxe, waar ze hun laatste centen aan verspillen. Ik zie het al voor me:
- De mensen verhongeren, maar ze hebben wel een volle kast met shampoo in pakjes. Overigens weer erg heilzaam voor de afvalberg waar vele steden in de derde wereld mee te kampen hebben.
- Een familie is erg trots op hun eerste gsm, tot even later blijkt dat de schulden zich opstapelen. Het antwoord van het kapitalisme: hier heb je een gsm; de betalingsvoorwaarden vind je op het internet.
Citaat:
Dat moet je niet overschatten. Nestlé en Unilever hebben in de ontwikkelingslanden soms flink af te rekenen met concurrentie van lokale ondernemingen. En op sommige vlakken zijn lokale bedrijven gewoon veel sterker. Kijk maar naar microkredieten. Een markt die gedomineerd wordt door lokale bedrijven, omdat de grote banken die markt verwaarloosden.
|
- Hoe lang zal die concurrentie duren? Een multinational stormt binnen op -bijvoorbeeld- de uienmarkt. De grote overschotten raken in het westen niet meer verkocht, hopla, verdrink de derde wereld er maar in. Aanbod stijgt aanzienlijk; prijs daalt; lokale ondernemingen kunnen niet volgen en gaan na een paar jaar failliet.
Citaat:
Een groenteverkoper kan met een mobiele telefoon bestellingen van klanten opnemen, in plaats van passief te wachten tot die klanten langs zijn stalletje komen. Zo kan hij beter inkopen en houdt hij tijd over om andere dingen te doen.
|
- Oei. Dit natuurlijk ervan uitgaand dat zijn ganse klantenbestand over een gsm beschikt. Consumeer maar! Kom! Koop die gsm! Aansluiting op het internet! Consumeren! En het geld vloeit naar het westen.
Citaat:
Het zijn niet alleen de multinationals die er rijk van worden.
|
Neen, dat klopt: het feit dat het in Afrika vol staat met stinkende en levensgevaarlijke fabrieken brengt ook voor de lokale bevolking op. Een euro per maand. Danku, koning kapitaal.