Waarom het zinvol is om van deur tot deur geld op te halen
20.000 vrijwilligers, onder wie veel jongeren, haalden geld op voor 11.11.11. Opbrengst wordt op 5,8 miljoen euro geschat, of een verbreking van het record uit 2004. Geld werpt gewicht in de schaal om politieke verandering teweeg te brengen.
Aan zowat elke voordeur in Vlaanderen hebben ze aangebeld: de vele duizenden vrijwilligers die het afgelopen weekend geld inzamelden ten voordele van 11.11.11-projecten in het Zuiden. De deur-aan-deur-actie betekent traditiegetrouw het hoogtepunt en tegelijk de afsluiter van meerdere weken campagne voeren. Radio- en tv-spots hebben ons daarbij met de neus op de feiten gedrukt: arme boeren in Senegal worden - bijna letterlijk - verstikt door de import van uien uit West-Europa.
Heeft zo'n jaarlijkse actie zin? Natuurlijk, er wordt een smak geld opgehaald voor zinvolle projecten in het arme Zuiden. Dit jaar naar schatting liefst 5,8 miljoen euro, waardoor het record uit 2004 wellicht zal worden verpulverd. Maar is het ook meer dan dat? Verandert een campagne het gedrag van de rijke westerling wezenlijk, en verandert ze ook iets structureels op het vlak van de wereldhandel, waar de balans nu comfortabel in ons voordeel doorslaat?
,,We zouden het niet doen als we er niet in geloofden'', zegt woordvoerder Koen Stuyck van 11.11.11. ,,Wij hebben al lang de analyse gemaakt dat armoede een politiek probleem is dat we ook op dat niveau moeten aanpakken. Enkele jaren geleden voerden we campagne rond de Tobintaks. Vijf jaar later is die taks in ons land gestemd, nadat we met de hulp van parlementaire groepen en experts de tegenargumenten hadden ontkracht.''
Stuyck geeft nog een voorbeeld: voorafgaand aan de campagne van vorig jaar, die opgehangen was aan de Millenniumdoelstellingen, kon met moeite vijf procent van de Vlamingen een van die doelstellingen noemen. Na de campagne liep dat op tot 39 procent.
Wat verwacht 11.11.11 op dat vlak van de huidige campagne? Hoe zal ze voor een eerlijkere wereldhandel zorgen? Stuyck: ,,Dat vroegen bezoekers aan de Boekenbeurs, waar we gisteren stonden, ook. Ons antwoord is dat iedere euro verandering teweegbrengt. Iedere euro kan gewicht in de schaal werpen als er politieke beslissingen genomen worden die het Zuiden aanbelangen.''
,,België heeft namelijk vertegenwoordigers in de Wereldhandelsorganisatie en heeft ook een stem in het Europees handelsbeleid. Aan hen kunnen we zeggen: zoveel geld ingezameld, dat zijn zoveel mensen die onze visie ondersteunen.''
,,We willen het nieuwe resultaat ook in de schaal werpen bij de begrotingsbesprekingen over het budget voor ontwikkelingssamenwerking, die volgende week plaatsvinden. We willen dat de Belgische regering haar engagement herbevestigt om dat budget ook na 2007 voort te laten groeien naar 0,7 procent van het bruto nationaal inkomen. Dat dossier evolueert op dit moment niet zo goed.''
Er is dus nog werk aan de winkel. Maar de sterkte van 11.11.11 is ook dat de organisatie sterk lokaal ingebed is: in zowat elke gemeente is een comité actief dat de acties op het getouw heeft gezet. Partners uit het Zuiden reisden van de Kust naar de Kempen om overal over hun problemen en hun verwachtingen te vertellen. Zoiets kan niet anders dan sporen achterlaten.
En afgelopen weekend vonden in jeugdhuizen over heel Vlaanderen de Winderige Nachten plaats: een ludiek evenement dat informatie brengt maar ook fuifplezier. Om het eens over de bezoekers van die jeugdhuizen te hebben: worden jongeren niet overspoeld met wereldproblemen, denk bijvoorbeeld aan het klimaat?
Stuyck: ,,Het klimaat is een even groot probleem, van dezelfde aard als armoede in de wereld. Ook daarvoor moeten de oplossingen uit politieke hoek komen. Maar het is nu eenmaal niet onze focus.''
Onder de jongeren die gisteren van deur tot deur gingen, droegen er vele tientallen een Chiro-uniform. Wat denkt de baas van deze jeugdbeweging over de inzet van die jongeren: weten ze waarvoor ze het doen?
Hans Bouwen: ,,Het past toch binnen onze visie: ook Chiro wil meer rechtvaardigheid en meer gelijkheid in de wereld. Jongeren bewustmaken is niet gemakkelijk. Maar ik geloof wel dat groepen die elk jaar meedoen, zich op den duur vragen gaan stellen. Dat ze gaan inzien dat ongelijkheid in de wereld niet normaal is, en dat we er zelf iets aan kunnen doen.''
Er is wel heel veel misère in de wereld waar jongeren op worden aangesproken, of niet? Bouwen lacht: ,,Ja, onze voorouders hebben we er wel een zootje van gemaakt. Maar de boodschap die wij willen meegeven is een positieve. Elk stapje is een goed stapje. Het is geen druppel op de plaat. Of liever, veel druppels zullen die hete plaat wel koelen. Als elk Chirogezin de auto wat vaker inruilt voor de fiets, heeft dat toch een impact op het milieu. Zo is het ook met de hulp aan het arme Zuiden.''
www.11.be
DS, 13-11-2006