13th November 2006, 19:22
|
|
Is het realistisch en haalbaar?
Momenteel nog niet, vermoed ik... (tenminste als er daarvoor scholen zouden moeten bijgebouwd worden?)
Toch is het misschien een belangrijk aspect dat er kan toe leiden dat onze maatschappij zich minder gaat afschermen van de moslimgemeenschap. Op die manier kan er meer openheid en respect tussen beide partijen groeien. Ook het tellen van allochtonen in bedrijven zal na verloop van tijd niet meer een behoefte zijn (zoals vandaag bleek), want mensen gaan niet alleen 'scheutiger' worden om moslims aan te werven in hun bedrijf; ook zullen moslimmeisjes het verder kunnen schoppen in het onderwijs. Want daar waar ze nu worden geweigerd of gediscrimineerd door het dragen van een hoofddoek (en alle vooroordelen errond), zullen ze geaccepteerd worden, gemotiveerd worden én kansen krijgen. Meer onderwijs betektent dan weer meer arbeidskansen, meer integratie in de maatschappij en...
Misschien lijkt mijn mening wel heel idealistisch. Ik weet wel dat deze toekomstmuziek misschien nog veraf is. Maar elk muziekstuk moet met één muzieknoot beginnen... Dus laat er ons naar streven!?
Dan wil ik nog even ingaan op het feit dat katholieke scholen niet voor een hoofddoek moeten openstaan. Langs de ene kant begrijp ik dit standpunt. In het katholiek onderwijst wordt er gewerkt vanuit een 'intens' geloof. Toch kan ik er zelf niet mee akkoord gaan! Want wat voor een voorbeeld geef je dan als katholieke school? Naar mijn mening een voorbeeld van intolerantie, van afkeuring, van weigering en een gesloten houding naar andere culturen toe. Is dit het respect van Katholiek-zijn?
Ikzelf ben leidster van een katholieke jeugdbeweging. Bij ons staan we open voor allerlei culturen. We hebben heel wat leden die katholiek worden opgevoed, maar ook kinderen die christen-evangelisch zijn of de islam beleiden. Wat ik daar ervaar is veel positieve openheid en respect voor elkaar. Zo nemen bijvoorbeeld alle leden deel aan de viering die we houden tijdens het kamp (natuurlijk iedereen op zijn manier en met zijn eigen intentie), maar houden wij als katholieke leidingsgroep evenveel rekening met diegenen die vanuit hun geloof geen varkensvlees eten. Het is mooi als je ziet hoe daar culturen naar elkaar toe groeien en veel leren over en met elkaar!
Je ziet maar... het moet niet altijd negatief zijn!
|