Enkele post bekijken
Oud 10th July 2004, 16:34
annelies annelies is offline
anneliessalden

Re: Het nieuwe generatieconflict: het vervroegd pensioen...

Ik vind het raar dat er nog niet gereageerd is op dit artikel. Wij staan binnen (hopelijk) 2 jaar zelf op de arbeidsmarkt, waardoor wij binnenkort ook belastingen zullen moeten betalen.
Mij is er altijd gegezegd geweest dat hoe meer mensen er werken hoe minder de belastingsdruk is. Dus daarom hebben we er alle belang bij dat de mensen zo lang mogelijk blijven werken. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat je zo maar de leefdtijdsgrens mag verhogen.
De personen die vroeger willen stoppen met werken, moeten daar recht op krijgen als ze gegronde redenen hebben. Neem nu een verpleegster (verpleeger). Als zij (hij) al 25 jaar mensen heeft moeten heffen en verzorgen kan het zijn dat de zij (hij) het in zijn rug heeft gekregen en niet langer meer mensen kan heffen. Als ze (hij) ontslag neemt dan heeft ze (hij) nog een hele kleine kans om opnieuw werk te vinden. Maar ze zijn ook al te jong om op pensioen te gaan. Daarom vind ik dat ze een andere, lichtere taak moeten krijgen in het ziekenhuis. Het werk moet voor een andere oplossing zorgen.
Niet alleen verplegend personeel heeft hier last van maar wie heeft er al eens geen les gekregen van een leerkracht die het beu was om nog les te geven. Ik heb zo een leerkracht gehad voor frans. Dit was in het 1ste middelbaar. Ik heb gedurende dat jaar een hekel gehad aan Frans, totdat ik het jaar nadien een leerkracht had die zin had in lesgeven. Nu zal je wel denken, welke andere taak kan een school aan een leerkracht geven? Zij kan bijvoorbeeld aan zorgverbreding doen, kan leerlingen opvangen met problemen. Ik vind dus dat het werk het de werknemers aangenaam moet maken.
Als er nu werknemers zijn die nog niet met pensioen willen gaan, ook al hebben ze de leeftijd ervoor, vind ik dat ze wel eens iets extra verdienen. Maar dit mag niet de drijfveer zijn om langer te werken, want als ze dan bijvoorbeeld veel meer verdienen kan het zijn dat een werknemer nog 2 jaar langer werkt ook al was hij het al beu maar enkel dus blijft werken voor het geld.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat deze personen minder uren per dag moeten werken (bijvoorbeeld 7 ipv 8), dat ze meer verlofdagen krijgen,...
Ik zit hier maar een paar ideetjes neer te schrijven, een paar ingevingen. Misschien weten jullie ook nog iets, en misschien kunnen jullie een paar criteria opschrijven waar een werknemer aan moet voldoen om vroeger of later op pensioen te gaan.
Of welke oplossing het werk moet bieden aan de werknemers.
Met citaat antwoorden