Enkele post bekijken
  #2  
Oud 23rd October 2006, 03:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Vrijspraak na dubbele moord

Vrijspraak na dubbele moord


Een dubbele vrijspraak na een dubbele moord op een kinderverkrachter en zijn vrouw, geeft beroering onder Belgische juristen.


Een jury van twaalf gewone Brusselaars is zo onder de indruk geraakt van getuigenissen over het kindermisbruik dat ze zelfs geen milde of symbolische veroordeling van de daders wilde. David Bouchat (26 jaar) en zijn vriend Sébastien Léonard (29) gaan helemaal vrijuit.

Bijna twee jaar geleden wilde David, na vele jaren van psychische problemen, zijn verleden op orde brengen door te gaan praten met de 59-jarige Christian Malot die hem als jongetje vele keren seksueel had misbruikt. Davids vriend Sébastien ging mee om hem te steunen.

„Gewoon om te praten”, heeft David steeds volgehouden. Hij hoopte dat Malot, die ook zijn peetvader was, het misbruik zou erkennen en zijn excuses zou aanbieden. Maar Malot erkende niets en David voelde zich weer een klein, hulpeloos kind.

Ondertussen wilde Sébastien elders in het huis de 61-jarige vrouw van Malot weg houden van het gesprek. Dat liep uit de hand en Sébastien sloeg erop los, probeerde haar te wurgen en stak haar uiteindelijk dood met een keukenmes.

Toen zijn vriend David, die in gevecht was geraakt met Malot, om hulp schreeuwde, kwam er een tweede bloedbad. Ook David sloeg mee, met een strijkbout.

Tijdens het proces nam Sébastien alle schuld op zich. Op de vraag of hij in de gevangenis hoort, zei hij: „David niet, ik wel. Met wat ik gedaan heb, kan dat niet anders. Ik verdien dat.”

Toch had hij geen spijt van de moord. Dat bracht psychiaters tot het oordeel dat hij een koud mens is met agressieve en paranoïde trekken. De deskundigen hadden voor David veel meer begrip. De aanklager besloot vrijspraak te vragen voor David, maar niet voor Sébastien. De jury besloot echter beide jongemannen vrij te spreken.

„Voor een beroepsrechtbank zou dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd zijn”, reageerde hoogleraar strafrecht Frank Verbruggen. „Volgens mij was een lage, symbolische straf geschikter geweest. Men heeft hier wel heel persoonlijk en psychologisch gespeeld.”

„De jury laat haar hart spreken”, zei de advocaat Paul Quirynen. Hij had het beter gevonden als de zaak door vakmensen was afgehandeld en niet voor een jury was gebracht met alle ophef van dien. „Had men die jongemannen die lijdensweg niet kunnen besparen?”


Trouw, 23-10-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden