Laatste postuum artikel Anna Politkovskaya
Terreur tegen terreur
Zaterdag werd de kritische Russische journaliste Anna Politkovskaya vermoord. Volgens sommigen vanwege dit artikel, dat postuum en onafgewerkt in haar krant verscheen.
ELKE dag krijg ik tientallen dossiers toegeschoven. Het zijn kopieën van stukken uit de rechtszaken van mensen die in de cel zitten voor of op zijn minst verdacht worden van ,,terrorisme''. Waarom ik het woord ,,terrorisme'' tussen aanhalingstekens plaats? Omdat de meerderheid van die mensen gewoon tot terrorist zijn benoemd. Die praktijk van ,,terroristen benoemen'' is dit jaar in de plaats gekomen van de echte strijd tegen de terreur, en ze heeft het aantal wraakzuchtigen, het aantal potentiële terroristen vermenigvuldigd. Als het openbaar ministerie en de rechtbank niet meer binnen de contouren van de wet werken, als ze alleen bekommerd zijn om het imago van het Kremlin in de strijd tegen het terrorisme, dan wordt elke rechtszaak een farce.
Ik heb hier brieven voor me liggen van de moeders van jonge Tsjetsjenen die werden veroordeeld wegens terrorisme.
,,De gevangenissen zijn omgebouwd tot regelrechte concentratiekampen voor jonge Tsjetsjeense gevangenen. Ze worden op etnische basis gediscrimineerd. Ze mogen nooit hun cel of kerker verlaten. De meerderheid van de jongeren, bijna allemaal eigenlijk, werd veroordeeld op basis van valse bewijzen. Ze overleven in de wreedste omstandigheden, ze worden voortdurend onderworpen aan mensonwaardige vernederingen, ze worden geleerd te haten. Als ze ooit de gevangenis mogen verlaten, komt er een heel leger van gebroken mannen boordevol haat naar buiten.''
Die haat boezemt me angst in. Omdat de grenzen alweer verlegd worden. Vroeg of laat ontploft de hele zaak, en het zullen niet de beulen van deze jongens zijn die dan de scherven moeten rapen.
Bestrijden we de onwettigheid op een wettige manier, of slaan we hun wetteloosheid neer met onze eigen wetteloosheid? Het is een ideologische strijd die nog lang niet is beslecht. En het resultaat is dat steeds meer ,,benoemde terroristen'' zich tegen ons zullen keren.
Onlangs wees Oekraïne Beslan Gadaev uit, op vraag van Rusland. Gadaev was begin augustus tijdens een routinecontrole aangehouden in de Krim, waar hij als balling leefde. Ik heb hier een brief van hem, van 29 augustus, waaruit ik u deze passage niet wil onthouden.
,,Nadat de Oekraïners me het land hadden uitgezet, werd ik naar Grozny gebracht. Ze leidden me naar een kantoortje en vroegen me onmiddellijk of ik leden van de familie Salijov had vermoord: Anzor en zijn vriend, een Russische vrachtwagenchauffeur. Ik zwoer dat ik helemaal niemand vermoord had en dat ik naar niemand een vinger had uitgestoken, niet naar de Tsjetsjeen en niet naar de Rus. 'Toch wel, jij hebt ze vermoord', zeiden ze. Weer ontkende ik alles. Nadat ik nog een keer had gezegd dat ik er niets mee te maken had, begonnen ze me te slaan. Eerst gaven ze me enkele vuistslagen tegen mijn rechteroog. Toen ik weer bij mijn positieven kwam, wrongen ze mijn armen om en sloegen ze me in de boeien, met mijn handen voor me uit. Dan staken ze ook nog een metalen staaf tussen de boeien. Ze tilden me op - of liever, ze tilden de staaf op - en hingen me op tussen twee ladekasten, op ongeveer een meter van de grond. Ze bonden elektrische draden rond mijn beide pinken, ze dienden me elektrische schokken toe en begonnen me over heel mijn lichaam te slaan met gummiknuppels. De pijn was ondraaglijk, ik begon te schreeuwen en de almachtige God te aanroepen. Om mijn gekrijs niet te moeten aanhoren duwden ze me een zwarte zak over het hoofd. Ik kan me niet herinneren hoe lang die foltering geduurd heeft, door de pijn raakte ik het bewustzijn kwijt. Toen ze merkten dat ik in zwijm viel, haalden ze de zak weer van mijn hoofd en vroegen of ik bijna zou gaan praten. 'Ja', antwoordde ik, al had ik geen flauw benul wat ik hen dan wel zou moeten vertellen. Ik antwoordde alleen maar om aan de vreselijke foltering te kunnen ontsnappen, al was het maar voor even.''
,,Ze haalden me naar beneden en gooiden me tegen de grond. 'Spreek', zeiden ze. Ik antwoordde dat ik niets te zeggen had. Daarop begonnen ze me te slaan met de staaf waarmee ze me even tevoren hadden opgehangen tussen de kasten. Door de slagen rolde ik op mijn zij. Bijna bewusteloos voelde ik hoe het slagen bleef regenen, over heel mijn lichaam. Daarna hingen ze meer weer op dezelfde manier op en alles begon opnieuw. Ik heb geen idee hoe lang het doorging. Af en toe gooiden ze me water in het gezicht.''
,,De volgende dag wasten ze me en smeerden ze mijn gezicht en lichaam in met het een of ander product. Tegen de middag kwam een agent in burger me opzoeken. Hij zei dat er enkele journalisten op mij zaten te wachten. Ik moest tegen hen zeggen dat ik drie moorden en een aanslag bekende. Anders zou ik verkracht worden, zo dreigde hij. Ik aanvaardde. Na het gesprek met de journalisten dwongen ze me een verklaring te tekenen waarin stond dat ik al mijn verwondingen had opgelopen tijdens een vluchtpoging.''
Zaur Zakriev, de advocaat van Beslan Gadaev, verklaarde tegenover de mensenrechtenorganisatie Memorial dat zijn cliënt in het commissariaat van Groznenski fysiek en psychisch werd gefolterd. Uit de verklaring van de advocaat valt af te leiden dat zijn cliënt een aanslag in 2004 tegen politiemensen heeft bekend. Toch beslisten agenten van Binnenlandse Zaken dat Gadaev schuldig was aan een hele reeks misdrijven in Groznenski die hij zeker niet heeft gepleegd.
Volgens de advocaat vertoont het lichaam van Gadaev letsels veroorzaakt door wrede martelingen. In de ziekenboeg van detentiecentrum nr. 1 van Grozny, waar Gadaev momenteel verblijft, werd een medisch rapport opgesteld waarin melding wordt gemaakt van meerdere letsels, littekens, kneuzingen, bloeduitstortingen, gebroken ribben en inwendige bloedingen.
Voor al flagrante schendingen heeft advocaat Zakriev een klacht ingediend bij het openbaar ministerie van de republiek Tsjetsjenië.
Hier eindigt het artikel van Anna Politkovskaya. Het verscheen onafgewerkt in de Novoya Gazeta.
DS, 13-10-2006