Sjonge sjonge wat een gecompliceerde poll deze week. Maar goed, actueler kan amper natuurlijk.
Voor alle duidelijkheid, ik heb gestemd VOOR het behoud van het cordon.
MAAR dat neemt niet weg dat ik er wel bedenkingen over heb.
Het is inderdaad waar dat het Vlaams Belang te stoppen is door een goed bestuur dat geen pijnpunten uit de weg gaat en dat dicht bij de bevolking staat. Maar uit de resultaten te merken zijn er niet veel steden en gemeentes waar men zo'n bestuur heeft gehad de voorbije 6 jaar. Persoonlijk zou ik er ook niet vanuit gaan dat Vlaams Belang op een keerpunt zit en binnen 6 jaar verder achteruit gaat. NEEN HOOR!!! Daarom is het belangrijk dat er wordt nagedacht over het cordon sanitaire.
Ik begrijp dat partijen niet willen samenwerken met een partij die buiten gebrul weinig te bieden heeft. Maar zolang de burger niet wordt geconfronteerd met het feit dat het belang tekortschiet als het op besturen aankomt, gaan burgers blijven stemmen op deze partij.
Het gevaar dreigt dat ze op een gegeven moment de volstrekte meerderheid behalen in een gemeente => gevolg: de kans is groot dat deze gemeente het heel moeilijk gaat krijgen in de bestuursperiode van het belang.
Net daarom zou het van belang
kunnen zijn NU deze partij reeds in een coalitie te nemen zodat de schade beperkt blijft voor deze gemeente. (door de coalitiepartner die natuurlijk ook mee bestuurt)
Enkele problemen in deze stelling:
- De lokale afdelingen van de democratische partijen zijn ongelooflijk beperkt in hun doen en laten. Ze mogen van bovenuit niet met VB samen werken.
- Welke partij offert zich op om een bestuur in te gaan met VB als je weet dat dit bestuur het zeer moeilijk zal krijgen? ER ZAL EEN SLACHTOFFER MOETEN VALLEN!!!
Voilà een hele boterham. en de zaken zijn waarschijnlijk nog veel ingewikkelder!
greetz
ps: Waarom ga ik er vanuit dat VB geen goed bestuur zou kunnen vormen? => vanuit mijn eigen gevoel t.o.v. de partij , hun programma (dat vooral gaat over wat deden onze voorgangers verkeerd) , en vanuit extreem-rechtse voorbeelden in het buitenland.