De kiezer heeft altijd gelijk
Door: Kristien Seels, Loes Thijs, Tinne Thys & Stijn Van Echelpoel
3 Baso b
Uitspraak 1:
Ik zou er niet om geven als mijn gemeente de komende zes jaar door een Vlaams Belang burgemeester zou worden bestuurd.
Ontzettend erg, dat is hoe wij het zouden vinden als wij plots een burgemeester zouden krijgen van het Vlaams Belang.
Wij zijn tegen allochtonen. Wij willen een veilig Vlaanderen. Alle vreemdelingen buiten. Slogans die niet voor onze oren geschikt zijn.
Vreemd vinden wij het dan ook dat zovele mensen toch op dat Vlaams Belang stemmen. Dat zovele mensen toch achter die programmapunten staan.
Uit protest denken we dan.
Hoe verklaar je anders het feit dat het Vlaams Belang ook zetels haalt in gemeenten waar geen allochtonen wonen of waar er totaal geen probleem is met de allochtonen? In gemeenten waar het Vlaams Belang ook niet echt partijpunten heeft. Want geef toe, partijen gooien ons de beste voornemens naar ons hoofd. Van een verlaging van de belastingen tot een uitbouw van de sportinfrastructuur en ga zo maar door. Maar wat heeft het Vlaams Belang ons te bieden buiten dat veilig Vlaanderen? Wat zijn hun punten in gemeenten waar helemaal geen allochtonen wonen?
Veel mensen vatten de programmapunten van het Vlaams Belang gewoon niet, denken we dan. Ze begrijpen het gewoon niet. Het enige wat zij doen, is iets horen van een veilige gemeente en hup, dat is het dan. Hier gaat onze stem.
Uitspraak 2:
Egotrippers zijn een slechte zaak voor een goed bestuur. Daarom geef ik zondag een lijststem en geen naamstem.
Foto’s langs de kant van de weg. Een goede zaak?
Een punt waar over te discussiëren valt maar wij waren het er in ieder geval mee eens. Waarom zou je het niet doen? De mensen die opkomen voor de verkiezingen krijgen op deze manier een gezicht. Je kunt hen herkennen. Je kunt zeggen: ‘Ah, komt die persoon op? Hem vind ik wel heel capabel om mijn gemeente te besturen.’.
Natuurlijk hangt alles er ook weer van af wat je met die foto’s doet. Kies je voor iemand omdat je hem herkent en capabel vindt? Of kies je voor iemand die er toch wel knap uitziet op die foto? Die toch wel jouw type is?
Op die manier loop je het doel van de verkiezingen natuurlijk totaal voorbij. Net daarom zijn wij ervan overtuigd dat de foto’s langs de kant van de weg zo ‘naturel’ mogelijk zouden moeten zijn. Geen geposeerde foto’s. Geen bikini foto’s. Geen missverkiezing foto’s. We hebben nog steeds te maken met de politiek.
Om op het tweede deel van de vraag terug te komen, het al dan niet geven van een naamstem, willen wij toch even meedelen dat wij het geven van een naamstem totaal geen verkeerd idee vinden. Je hoeft niet persé een naamstem te geven omdat je die foto nu eenmaal mooi vond. Nee, je kunt ook om tal van andere redenen naamstemmen geven. Omdat je weet dat die persoon in het verleden al veel goed heeft gedaan. Omdat je weet dat iemand politiek bekwaam is. Omdat je weet dat het iemand is met veel achtergrond.
Eén meningsverschil kwam hier echter toch wel sterk aan bod. Stem je op mensen die jong zijn of doe je dit niet?
Drie van de vier leden van ons groepje vonden alleszins van wel. Waarom zou je het niet doen? Het is niet omdat het jonge mensen zijn dat ze niet capabel genoeg zijn (wat het argument was van de persoon die tegen was).
Maar neem nu bijvoorbeeld iemand zoals jij en ik. We gaan er een jaartje op vooruit en zijn net afgestudeerd aan de lerarenopleiding. We stellen ons kandidaat in de politiek en worden schepen van onderwijs.
Waarom zouden wij hier niet voor geschikt zijn? Is iemand van 40 jaar die geen ervaring heeft met het onderwijs dan meer geschikt voor deze taak omwille van zijn leeftijd?
Neem daarbij dan nog het feit dat jonge mensen kunnen evolueren. Ze hebben de tijd om te groeien in de politiek. Ze zullen het niet vaak meemaken dat zij onmiddellijk gebombardeerd worden tot burgemeester. Maar ze krijgen misschien wel een zetel. Ze hebben zo de tijd om te leren, om te evolueren. Ze kunnen nog fouten maken en die daarna weer rechtzetten.
Ons lijkt dit veel beter dan iemand van een oudere leeftijd die net in de politiek stapt en onmiddellijk burgemeester wordt. Hij heeft de kans niet meer om die fouten te maken. Hij moet alles meteen goed doen. De gemeente rekent immers op hem.
Uitspraak 3:
De echte winnaar van deze verkiezingen is het Vlaams Belang: hun stemmenaantal is er in vergelijking met de vorige gemeenteraadsverkiezingen op vooruit gegaan.
Benieuwd, dat is wat we waren toen de uitslagen van de verkiezingen werden bekend gemaakt. Zou het Vlaams Belang weer gestegen zijn? Of zouden mensen eindelijk beginnen in te zien dat dit toch niet de partij van hun dromen is?
Angst hadden we er in ieder geval voor. Waarschijnlijk zouden hun resultaten wel weer vooruit gaan. Waarschijnlijk zouden ze wel weer meer stemmen krijgen.
En onze angst werd werkelijkheid. We moesten erop toezien dat deze partij in ontzettend veel gemeentes won. Ze wonnen aan stemmen. Ze wonnen aan zetels en ze wonnen aan procenten.
Hoe komt dat nu, vroegen we ons af. Hoe komt dat nu dat zoveel mensen stemmen op zo’n partij?
Als antwoord op deze vraag, denken we vooral aan proteststemmen. Mensen die niet meer geloven in hun eigen partij en niet weten op wie ze dan moeten stemmen. Besluit: we kiezen maar voor het Vlaams Belang.
Mensen die niet meer geloven in hun eigen partij omdat zij vinden dat ze het allemaal niet meer zo goed doen. Omdat ze fouten gemaakt hebben, beloftes niet nagekomen zijn.
Gelukkig zijn er nog steeds ontzettend veel mensen die dit alles, net als ons, ook niet begrijpen. Er worden concerten georganiseerd tegen verdraagzaamheid. Er worden oproepen gedaan op de radio. Op tv zie je duizenden mensen die protesteren tegen al dat racisme, tegen al dat geweld.
Laat dat zo doorgaan, zou ik zeggen. Laten we andere mensen blijven overtuigen. Laten we er gewoon voor zorgen dat al dat racisme in onze maatschappij gewoon verdwijnt. Want begrijp jij dat nu? Dat Vlaams Belangers zo extreem vriendelijk kunnen doen tegen jou? Gewoon maar omdat jij blank bent?
Kijk toch een keer verder dan die huidskleur. Geef die andere mensen ook eens een kans. Alles draait niet om het uiterlijk, toch?