18th November 2004, 00:58
|
|
UDHR - art. 19
|
|
|
|
In Amerika is dat systeem inderdaad prestatie-gerichter (maar wat is daar niet prestatie-gericht?), je krijgt daar pas een beurs als je hebt laten zien wat je waard bent. Die beurs betekent dan wel dat je zo goed als alles betaald krijgt. Er zijn trouwens verschillende soorten 'scholarships', maar de details ken ik daar ook niet van.
Maar daarom denk ik ook dat je die situaties daar zeker niet meer ziet dan hier... misschien in absolute cijfers wel, maar er zijn nu eenmaal meer studentes in Amerika. De reden waarom ik dat denk is omdat een studente dan ook kan beslissen om superhard te werken om een beurs te ontvangen, dan moet ze zelfs geen extra job aannemen om haar studies te betalen.
En kan het trouwens ook niet zo zijn dat de Vlaamse dames in kwestie simpelweg minder 'gêne' hebben om dat soort werk te doen? Kan het ook niet dat ze er zelf absoluut geen probleem mee hebben? We leven nu eenmaal niet meer in de tijd van de kuisheidsgordels... en als zij dit doen zonder zich er druk in te maken, dan zal ik de laatste zijn om hen erop te wijzen dat zoiets ethisch onverantwoord is.
|