Enkele post bekijken
Oud 26th September 2006, 01:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaten zorgen voor middeleeuwse toestanden

Het is gelukt om via citaten van een middeleeuwse keizer voor middeleeuwse taferelen te zorgen

Het is om moedeloos van te worden: een niet-moslim roept, tekent of schrijft iets lelijks over de islam en het lijkt alsof de halve islamitische wereld erover valt. Of het nu gaat om suffe afbeeldingen van de profeet Mohammed of een belediging aan zijn adres.

Altijd zijn er wel radicale figuren te vinden, die als door een wesp gestoken, maar al te graag met hun briesende gezichten voor de camera’s verschijnen. Om precies het stereotiepe beeld te bevestigen dat we langzamerhand via de westerse media voorgeschoteld krijgen. Eerst kruipen deze heethoofden plotseling van overal uit hun duistere holen. Dan schreeuwen ze verblind door haat in naam van de islam en in volle schijnwerpers moord en brand. Het is deze keer de paus gelukt om via een absurd citaat van een middeleeuwse keizer voor middeleeuwse taferelen in een deel van de moslimwereld te zorgen. Op de televisie en kranten zag ik ze de paus vervloeken en hem in de gedaante van een pop symbolisch verbranden. Geen fraai beeld om te zien als je de ander nog wilt overtuigen dat de echte islam nooit hand in hand gaat met dom geweld.

Met het citaat van een Byzantijnse keizer, die suggereerde dat Mohammed niets dan slechts heeft voortgebracht, heeft de paus nog meer spanning veroorzaakt tussen moslims en niet-moslims. Nu lijkt het alsof de radicale raddraaiers onder ons, die onder het mom van vrijheid van beledigen óf overdreven respect voor profeten alleen hun onbeschoft gedrag tonen, toch gelijk gaan krijgen met hun geleuter dat een botsing tussen de westerse en islamitische beschaving onvermijdelijk is. Eeuwenlang roepen zij hun landgenoten op om hun zwaarden te slijpen en de ander aan te vallen.

In Brussel hoorde ik van een verontruste Belg een verhaal dat me niet vrolijk stemde. Hij vertelde me hoe hij schrok van een landgenoot die onlangs woest uithaalde naar alle Europese moslimburgers. Met zijn vlammende tirade vertelde deze landgenoot hem hoe hij over moslims dacht. ,,Ze zijn niet te vertrouwen! Als bloeddorstige moren willen zij Europa met het zwaard bekeren!” Nu is dit geluid niet nieuw, want ik hoor al jaren dat sommige Nederlanders bang worden van gefrustreerde moslims die alsmaar roepen: ,,Wacht maar tot we hier in meerderheid zijn!’’

Vandaar dat Nederland onlangs in de stress schoot toen oud-minister Donner erop los fantaseerde en zei dat een driekwart meerderheid hier de sjaria kan invoeren. Dat zou uniek zijn, want nu regeert bijna geen enkel moslimland met alleen de sjaria in de hand! Maar ach, wat heeft het voor zin om dit te zeggen als onze kijk nu door enge geesten wordt gedomineerd. Als islamofoben in de krant al een foto zien van een hysterische Pakistaan die een sinterklaaspop verbrandt, slaan ze direct wartaal uit.

Ook ik heb de buik vol van westerlingen die bij het zien van beelden van holbewoners met een moslimachtergrond de islam of Mohammed de schuld van alles geven. Wie dat doen moeten van hun superioriteitsgevoel af geholpen worden. De paus is volgens hen verkeerd begrepen. Volgens mij bedoelde hij het goed en heeft hij het allerbeste voor met de moslims. Hij wil dialoog. Maar via een oud citaat eerst met modder gooien naar de profeet en dan zeggen dat je wilt praten komt bij moslims niet geloofwaardig over. Toch wilde hij per se spreken met de ambassadeurs uit moslimlanden. Het zal me verbazen als ik vandaag lees dat hij nog iets positiefs te melden had over de islam of de profeet, want de paus is zelf de ayatollah van de katholieke wereld. En dat is precies het kernprobleem voor moslims die niet met kritiek kunnen omgaan.

De mens Mohammed is na zijn dood tot een moslimpaus gekroond. En als veronderstelde plaatsbekleder ben je onfeilbaar en duld je kritiek van niemand.

Youssef Azghari werkt aan een roman en schrijft daarom voorlopig geen columns.

Trouw, 26-09-2006