25th September 2006, 21:36
|
|
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Ik zal iets minder kort zijn.
Of het nu om een citaat gaat of niet, vind ik van ondergeschikt belang. De context daarentegen is iets belangrijker. Stel nu het volgende: het Vlaams Blok gebruikt op zijn verkiezingsaffiches iets dergelijks: "De islam is de godsdienst van het zwaard. - Paleologus"
Dan kunnen we toch stellen dat het hier om een lichte vorm van racisme gaat en bijgevolg dus uiterst verwerpelijk is.
De paus gebruikte dezelfde woorden in een andere context, nl. een uiterst intellectuele speech voor een publiek van theologen. Het hoeft dus ook niet te verbazen dat er tijdens dergelijke academische zittingen bepaalde uitspraken worden gedaan om de discussie uit te lokken. (!)
Wat mij dus bijzonder verontrust, is niet zozeer het feit dat mohammed-met-de-pet zich hierdoor beledigd voelt, maar wel dat dat ook het geval is voor de hogeropgeleide moslim, die vertrouwd zou moeten zijn met dergelijke academische toestanden.
De paus had dit uiteraard moeten voorzien, zullen sommigen zeggen. En hij zou het ook kunnen verzwijgen - om het met R. Torfs te zeggen - uit liefde voor zijn medemens. Maar daarbij zou te snel voorbijgegaan worden aan het feit discussies op dat niveau dikwijls kiemen zijn voor veranderingen.
Net omwille van die reden kan de uitspraak van de paus niet onterecht zijn, wat de inhoud ook was. En evenmin hoeven hiervoor excuses worden aangeboden. Wat wel tot nadenken stemt is de reactie van de andere zijde... Ik zie de toekomst somber in.