25th September 2006, 19:40
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Verslag 3BasoA - groep 6
Groep 6
Verslag RZL: Er bestaat geen recht op respect
Moderator: Julie
Verslaggever: Dieter
Richtvragen:
- Bestaat recht op respect?
- Zijn er grenzen aan het recht op vrije meningsuiting?
Procesbeschrijving:
Ieder groepslid las de tekst grondig. Vermits de ene sneller leest dan de andere, had je al wel even de tijd om een eigen mening te vormen. Hierna kreeg iedereen de kans om zijn mening bekent te maken. Omdat we ons niet konden inhouden werd hier al kort op gereageerd. Gelukkig bracht de moderator ons geregeld terug op het rechte pad.
Daarna namen we de richtvragen erbij en confronteerden die met de tekst en onze eigen mening. Daarna barstte het gesprek helemaal los. Dit leidde uiteindelijk tot een min of meer overeengekomen standpunt.
Productbeschrijving:
Respect is volgens ons een belangrijke waarde in functie van de menswaardige omgang met anderen. MAAR dit lukt niet op wereldvlak, en dit hoeft geen probleem te zijn. Hoe zou het er in de wereld, ons land, onze school of in onze klas er aan toe gaan mocht iedereen dezelfde standpunten en ideeën hebben? Je moet een ander niet persé respecteren om wat hij denkt en doet, maar je moet er wel respectvol mee omgaan. Volgens ons is de wereld té verschillend om dezelfde standpunten te verdedigen.
We kwamen in onze discussie bij het geval van de afbeeldingen die in Denemarken gepubliceerd waren van de profeet Mohammed. De manier waarop iets gedaan wordt, de intentie van een actie speelt een belangrijke rol op het feit dat men respect kan opbrengen of niet. Je mag met andere woorden veel zeggen (niet alles), maar let erop hoe je het overbrengt, hoe je doelgroep erover zou denken als jij dit zou zeggen. Eerst dus grondig nadenken vooraleer je een bepaald standpunt verkondigt. Welke reacties, kunnen hierbij ontstaan? Het is vaak moeilijk om daar steeds bij stil te staan, en het dat is ook niet mogelijk, maar hier ligt volgens ons de oorsprong van een conflict.
Respect opbrengen is niet iets wat je kan of niet kan. Iemand respecteren kan je leren. De opvoedingssituatie speelt hierin volgens ons een zeer belangrijke rol.
Recht op vrije meningsuiting moet beperkt worden in die zin dat je rekening houdt met je publiek. Doe een ander niet aan wat je zelf niet aangedaan wil worden!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|