Enkele post bekijken
Oud 18th September 2006, 02:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Spijt ja, excuses njet

Het spijt de paus, maar excuses blijven uit

Paus Benedictus XVI is ’bijzonder bedroefd’ over de reacties op zijn rede waarin hij zich kritisch uitliet over de profeet Mohammed. De paus benutte het Angelusgebed in zijn buitenverblijf in Castel Gandolfo bij Rome om in te gaan op de golf van protest in islamitische landen tegen zijn lezing van vorige week in het Duitse Regensburg.

Hij bood geen excuses aan voor dat optreden, maar zei dat hij het diep betreurde dat ’een korte passage in mijn rede is opgevat als beledigend voor moslims’. „Ik hoop dat deze uitleg voldoende is om de gemoederen te kalmeren en mijn werkelijke bedoeling, een openhartige en eerlijke dialoog met wederzijds respect, te begrijpen.”

De bewuste passage is een middeleeuws citaat, zo benadrukte de paus, dat ’in geen enkel opzicht mijn eigen standpunt weergeeft’. Het gaat om een uitspraak van de veertiende-eeuwse Byzantijnse keizer Paleologos, die zei dat de profeet Mohammed ’niets dan kwaads en onmenselijks heeft gebracht, zoals zijn bevel het geloof met het zwaard te verspreiden’.

De paus moet veel duidelijker zijn, vinden Moslimbroeders

In Regensburg gaf de paus een toelichting bij Paleologus. Hij zei dat de uitspraak van de keizer nu ’verrassend bot’ overkomt, maar dat hij terecht had gewezen op ’de onverenigbaarheid van geweld met Gods natuur’. De paus sloot af met dezelfde oproep tot een ’openhartige en eerlijke dialoog’ als die van gisteren in Castel Gandolfo.

De proteststorm, die dit weekend aanzwelde, is na de interventie van de paus nog niet gaan liggen. Twee Iraakse terreurgroepen hebben gedreigd met represailles tegen het Vaticaan.

De invloedrijke Moslimbroederschap in Egypte zei aanvankelijk dat ’dit genoeg is als verontschuldiging’, maar kwam daar later op terug: „De paus moet duidelijker zijn om aan de verwarring een eind te maken.”

Ook de Palestijnse Hamas liet weten er geen excuses in te zien. In de Palestijnse gebieden zijn kerken aangevallen, een daad die de Palestijnse premier Hania heeft veroordeeld.

Zondagochtend werd een Italiaanse non in de Somalische hoofdstad Mogadishu door twee mannen gedood. Zij sloegen toe bij het kinderziekenhuis waar de 67-jarige Leonella Sgorbati sinds 2002 werkte.

De moordenaars hebben waarschijnlijk gehoor gegeven aan een religieuze autoriteit die tot het doden van ’eenieder die de profeet beledigt’ had opgroepen.

Volgens het Vaticaan zal een reis naar Turkije van Benedictus in november gewoon doorgaan.

Trouw, 18-09-2006