17th September 2006, 06:47
|
|
Administrator
|
|
|
|
Reactie: Lezersbrief naar DS
Reactie: Lezersbrief naar DS
Beste redactie
Ik ben uw standpunt ivm de 'Mary-affaire' niet ongenegen, maar de bemerking als zouden "Wij, Vlamingen, kunnen genieten van een openbare omroep die - bijvoorbeeld in nieuws en duiding - van topkwaliteit is" (DS, 16/09) is niet echt in het juiste keelgat geschoten...
Dat het elders nog erger kan, daar ben ik onder het motto 'In het land der blinden...' echt wel van overtuigd, en met betrekking tot de vermede 'duiding' wil ik aan voornoemde uitspraak geen afbreuk doen... Maar dat onze Openbare Omroep er de laatste jaren op vooruit zou gegaan zijn ivm 'kwaliteitsnieuwsgaring'...??
Op dezelfde dag moet ik op Radio 1 ('Service & Informatie' - maar dat is alweer een tijd geleden) tijdens het nieuwsbericht van elf uur dat hooguit 2 minuten beslaat, een veeleer 'amusant' fait divers aanhoren over een (wellicht?) student met een voorlopig rijbewijs die op de E40 tegen 172km/u aangehouden is in de afzonk naar Bertem...? En op het VRT-journaal van 19u. worden de eerste drieëneenhalve minuten uitgetrokken voor een moordenaar die na zeven jaar vrij dreigt te komen...? Afgezien van het 'not-amused'-gehalte van dit laatste bericht, kan ik deze twee voorvallen toch nauwelijk katalogeren onder het kopje 'topnieuwsgehalte' zoals U suggereert?
Ik ben de mening toegedaan dat het échte nieuwsgehalte er bij de VRT hoegenaamd niet op vooruit is gaan sinds de komst van 'der Tony', integendeel zelfs. Niet enkel niet naar de inhoud, maar evenmin naar de vorm: het is ronduit ergerlijk dat de kijker van het VRT-journaal hoegenaamd niet kan kijken onder het motto: 'De trouw wordt beloond'... het blijkt nl. telkens 'meer van hetzelfde'; de definitie van 'Nieuws' lijkt mij nochtans dat het 'nieuw' zou moeten zijn... En als 'gewichtigheid' het criterium moet zijn, dan nog kan men zich dezer dagen m.i. niet van de verplichting ontslaan om hetzelfde bericht minstens in een andere vorm naar voor te brengen... Nu is het niet zelden zo dat het middagnieuws een halve kopie blijkt te zijn van het 'laatste nieuws'(!) van de dag tevoren!! In elk geval: bij de commerciële omroep doet men op dat vlak duidelijk beter, zeker ook bij de 'normale' vakantie-programmatie!
En als men zich vervolgens bij het sportgedeelte tijdens het laatavondnieuws van diezelfde dag niet eens meer de moeite getroost om een vermelding te maken van de vierde plaats van Kim Gevaert bij de WB(!) atletiek - hoelang was dat wel geleden? -, dan begrijp ik er niets meer van, of alleen maar des te meer: 'Belgacom-kijkcijferterreurimperatieven' die ons doen geloven dat 'Anderlecht-Lokeren' 10 minuten voor tijd op sportvlak het allerbelangrijkst is?! Van (nauwelijks) verborgen agenda's gesproken!
"Genieten van topkwaliteit"? Het gras zal altijd groener zijn... voortaan zonder maar wel degelijk niet ondanks... der Tony!
B. Staes - Leopoldsburg