29th August 2006, 11:16
|
|
Prime Integrator
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Nogmaals, je woont hier niet, dus je kent dit probleem en de geschiedenis ervan niet even grondig als een local. Je ervaart het op een hele andere manier. Dagdagelijkse realiteit vs. Het Journaal bekijken of de krant lezen is iets heel anders.
|
Je hebt gelijk dat ik inderdaad niet weet hoe het daar echt is, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het zo erg is dat het bijna onleefbaar wordt. Jij praat toch wel een mondje Frans, niet? Ik zou het wel leuk vinden als ik de kans had mijn tweetaligheid (die de laatste jaren fel achteruit is gegaan) op peil te houden...
Als er meer en meer Frans gesproken wordt wil dat zeggen dat er toch wel een hele hoop mensen liever Frans praten dan Nederlands, kan je hen dat kwalijk nemen? Ik niet. Natuurlijk moeten de wettelijke eisen in een faciliteitsgemeente gevolgd worden, maar ik vermoed dat dat nog wel steeds zo is. Of vergis ik mij hier? Als het alleen de mensen bij den bakker en de café-uitbaters zijn die uitsluitend Frans praten is dat toch een overkomelijk probleem? Ik vind wel dat ze moeite moeten doen om Nederlandstaligen ook in hun eigen taal aan te spreken, maar als ze het niet doen ga ik hen daar echt niet vies voor bekijken.
Overtuig mij anders zou ik zeggen.
Citaat:
Citaat:
Als ik zin heb om de taalsituatie in de rand negatief te beschrijven, hetzij als een kanker, een gezwel, een woekering, een parasiet, dan heb ik hier mijn redenen voor. Noem het dichterlijke vrijheid.
|
Jouw dichterlijke vrijheid ruikt in mijn ogen (of neus ) verdacht veel naar discriminatie en daar heb ik een grondige afkeer van. Doet mij overigens ook een beetje denken aan die scène uit The Matrix waarin Agent Smith zijn afkeer van het walgelijke menselijke ras uit de doeken doet aan Morpheus.
Citaat:
Citaat:
That being said, "als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands".
|
Read up. Waarom in de eerste plaatsen faciliteiten? Wat zijn faciliteiten en waarom hadden sommige franstaligen ze nodig in bepaalde gemeenten? En dat is er ook nog zoiets als "de taalgrens" (or sumthin).
Het concept van faciliteitsgemeenten heeft duidelijk zijn doel gemist en er is idd nog zoiets als een taalgrens, maar dat verbied mensen toch niet om buiten die grens de taal te spreken die ze het liefste spreken? Als ook de officiele instanties daarentegen de taalgrens met de voeten treden is dat iets anders, maar de gewone bevolking kan ik dat echt niet kwalijk nemen.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|