26th August 2006, 18:37
|
|
Administrator
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Pieterjan
... en de walen enkel kunnen "boe-roepen" om hun kiezers te verzekeren, maar verder geen acties ondernemen..
|
Marshallplan blijkt al bij al toch behoorlijk uitgevoerd te worden (zie aansluitend artikel). Vraag is idd of het voldoende zal zijn om de malaise te boven te komen...
Citaat:
...vind ik dat vlaamse politici, en in het bijzonder cd&v te laf zijn om de faciliteiten af te schaffen.
|
Is niet zozeer een zaak van 'laf': wijziging in faciliteitenstatuut vereist, als ik mij niet vergis, een 2/3-meerderheid binnen elke taalgroep in beide wetgevende Kamers... In elk geval: faciliteiten zijn grondwettelijk 'gebetonneerd', en moed vanwege één partij of taalgroep volstaat niet (meer) om de zaak op te doeken...
En daarbij:
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
... Ik maak me veel meer zorgen over de verdere opmars, het is als een parasiet, overal meer en meer Frans, Sterrebeek, Zaventem en Vilvoorde beginnen ook al te verfransen. Dat baart me veel meer zorgen..
|
Conclusie: eruit 'leren' dat 'toegevingen' zoals destijds met de faciliteiten geen oplossing zijn, maar dat ze integendeel de 'verkoop' inluiden van een stukje Vlaanderen. Dus: NO MORE!
En vervolgens heel duidelijk maken dat:
-een (taal)gemeenschap die in de praktijk constant 'zit te prutsen' aan de wettelijke erkende (taal)grenzen, het bestaan van een unitaire Belgische staat echt wel op de helling zet...
-een solidariteitsmechanisme middels financiële transferten alleen maar kan blijven duren middels 100% transparantie over het hoe, waar en waarom van welke bedragen... Indien njet, verdere cover-ups en/of manifest gevoel van 'blijven dweilen met de kraan open' (meer dan 30% komt blijkbaar niet verder dan een diploma lager middelbaar onderwijs - zie aansluitend artikel ) : bye-bye unitaire sociale zekerheid!
Btw, men hoeft geen Cyriel Verschaeve-adept of inwoner van de rand zelf te zijn om zich betrokken te voelen op deze zaak en over deze materie mee te kunnen praten... Anderzijds kan de milieuproblematiek geen excuus zijn om in deze een laissez-fairementaliteit voor te staan...