Ik vind zijn stelling helemaal niet grof, want uiteindelijk zijn er inderdaad maar 2 mogelijkheden waarom men in die gemeenten geen nederland praat:
1/ onwillendheid
2/ cognitieve incompetentie
Misschien kan hier het alombekende spreekwoord gelden: de waarheid kwetst het meest, en is er inderdaad een onwillendheid in het spel. Daarbij stoort mij tegenwoordig enorm hoe vlug het woord rascisme bij uitspraken komt kijken, en de foutieve manier van gebruik ervan. Denken jullie echt dat enkel Vlamingen zich soms uitlaten over die anderstalige 'landgenoot'? Het enige verschil is dat vlamingen met politiek gefundeerde commentaren komen, en de walen enkel kunnen "boe-roepen" om hun kiezers te verzekeren, maar verder geen acties ondernemen. En van dit "politiek pascifisme" zijn in laatste voorvallen enorm veel voorbeelden van te vinden.
Mensen met meer suggesties kunnen ze hier altijd posten
Aan de andere kant moet ik toegeven dat ook Leterme een beetje hypocriet is, dan wel met andere redenen die ik hierboven heb kunnen lezen.
Want ondanks deze tamelijk stoere praat over franstaligen die mogelijk incompetent moeten zijn om nederlands te leren, vind ik dat vlaamse politici, en in het bijzonder cd&v te laf zijn om de faciliteiten af te schaffen. Uiteindelijk hebben vlamingen zelf deze faciliteitenstructuur bedacht.
Daarbij komt nog eens dat het eigelijk om een idiote uitspraak gaat, want wie kan er een reden bedenken waarom de franstaligen nederlands zouden leren? Men maakt het hen al jaar en dag gemakkellijk om in het frans hun ding te doen!!!
Als het Leterme dus echt te doen was om een vlaams nationalistisch discours te varen, waren er al wel meerdere maatregelen getroffen, en had hij zo zijn staart niet moeten intrekken bij het dossier B-H-V, waar hij hoog van de toren blies bij vorige verkiezingen.
Ik geef hierbij evengraag toe dat N-VA hierbij ook niet genoeg invloed heeft gehad om de splitsing toch door te voeren.