Enkele post bekijken
Oud 11th August 2006, 16:30
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Groenlandse ijskap smelt steeds sneller

Er staat niet expliciet bij dat het komt door de opwarming van de Aarde, maar elke weldenkende mens kan die conclusie uiteraard zelf ook wel trekken
Wel alarmerend nieuws denk ik. Ik weet niet in hoevere de theorieën die in de spectaculaire rampenfilm 'The day after tomorrow' geopperd worden wetenschappelijk verantwoord zijn, maar persoonlijk lijken ze me wel realistisch. Voor de onwetenden onder ons: in die film ondergaat het klimaat in minder dan enkele dagen tijd drastische veranderingen als gevolg van het afbreken van een gigantisch deel van de ijskap. Deze ijsbrok komt terecht in de belangrijkste golfstroom (dit zijn submariene (warm)waterstromen die de belangrijkste bepalende factor zijn voor het klimaat over heel de wereld) met alle gevolgen vandien (wat is een correct NL synoniem voor dit woord? ).

Citaat:
De Groenlandse ijskap smelt sinds 2004 in een versneld tempo. Het gaat nu drie keer zo vlug als tijdens de vijf jaar daarvoor.

Het ijs verdwijnt met ongeveer 240 kubieke kilometer per jaar, zo melden wetenschappers van de Universiteit van Austin (Texas) in Science. Als deze bevinding wordt bevestigd, dan is het nog een bewijs dat het smelten van de ijskappen op de polen bijdraagt aan de wereldwijde stijging van de zeespiegel. De onderzoekers verzamelden data over de ijskap met de GRACE-satelliet. Die laatste mat veranderingen in de zwaartekracht over heel Groenland.
Bron: EOS nieuwsbrief

Ik zie juist dat Kathleen ongeveer hetzelfde gepost heeft...
Een iets uitgebreider artikel dan het vorige: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=10300
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden