![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
11th August 2006, 13:54
|
Sofie
|
|
|
|
Verandering in denkpatroon
Volgens mij is het grote probleem het denkpatroon van de welvarende mens...
Zoals Wim al aangaf is het misschien beter om op restaurant de borden minder overvol voor te schotelen aan de klanten. Maar geef nu toe, als je zelf ergens gaat eten en je krijgt een bord voorgeschoteld waar je inderdaad genoeg van zal al hebben als je het leeg eet, maar waar ook niet veel overschot op ligt... Dan beginnen de meesten al te klagen over het feit dat het eten wel lekker is, maar dat het oog ook wat wil en dat het bord dus voller mocht zijn.
Wat ik mij afvraag is of er geen maatregelen kunnen getroffen worden naar winkels en consumenten toe. Maatregelen waarbij zij voedsel dat over de vervaldatum is, niet zomaar weggooien. Kunnen we met dit voedsel niet andere dingen doen dan zo maar weggooien?
Het is volgens nogal idealistisch om te hopen dat de consument plots gaat veranderen van denkpatroon en dus minder gaat inkopen en voedsel dat over de datum heen is toch nog gaat eten (als dit nog gezond is).
Daarom denk ik dat het beter is om ervoor te zorgen dat als de mensen inderdaad voedsel hebben dat over de datum is en als zij dit zelf niet meer willen op eten, dat zij het dan ergens kunnen binnenbrengen of zo iets. Hier kan het dan gecontroleerd worden en dan kan er met het goede voedsel misschien toch nog iets gedaan worden voor de minderbedeelden?
Of is dat ook een te idealistische gedachte...?
|