Enkele post bekijken
Oud 28th July 2006, 16:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

,,Schildklier of whisky mogelijke oorzaak''

Landis: ,,Schildklier of whisky mogelijke oorzaak''

Tourwinnaar Floyd Landis heeft na zijn spectaculair remonte in de rit naar Morzine positief getest op het hormoon testosteron. Dat heeft zijn ploeg Phonak bekendgemaakt. Toch ontkent de Amerikaan dat hij doping gebruikte. Hij verwijst daarbij naar de alcohol die hij na de zestiende etappe dronk en naar een schildklierprobleem waarvoor hij hormonen moet nemen.

"Nee, zeker niet!", antwoordde Landis op de vraag van het magazine Sports Illustrated of hij doping had genomen. Hij zei zich echter geen illusies te maken over het resultaat van de tegenexpertise die hij zal aanvragen. ,,Ik ben realistisch'', zei hij.

Landis had het in het interview met Sports Illustrated ook over zijn schildklierprobleem: ,,Het is al ongeveer een jaar dat ik schildklierproblemen heb, en ik moet kleine hoeveelheden schildklierhormonen nemen. Het zijn dagelijkse orale dosissen'', aldus de renner. ,,Maar ik denk niet dat iemand dat gelooft''.

Vrijdag herhaalde de 30-jarige renner dat hij het begrijpt als het publiek zijn kreten van onschuld niet gelooft. ,,Er is geen enkele kans dat ik mezelf kan doen geloven dat dit niet op een ramp zal uitdraaien, zelfs al kan ik mijn onschuld bewijzen. Het zal een lange weg worden'', vertelde hij.

Landis zei ,,geen verklaring'' te hebben voor zijn positieve test, en vroeg om een kans om zijn onschuld te bewijzen: ,,Ik vraag enkel een kans om te bewijzen dat ik onschuldig ben. In het wielrennen is het traditie om mensen publiek te veroordelen voor ze een kans hebben om iets anders te doen. Ik zou graag onschuldig gehouden worden tot mijn schuld bewezen is. Dat is hoe we dat doen in Amerika.''

De Amerikaan werd dus positief bevonden op testosteron, wat betekent dat zijn verhouding tussen testosteron tegenover epitestosteron, dat ook natuurlijk in het lichaam aanwezig is, meer dan 4-1 bedroeg. Normaal is de verhouding in een menselijk lichaam 1-1. Het kan zijn dat een persoon een hoger testosterongehalte heeft, maar dat zou dan bij elke controle moeten blijken. De enige andere verklaring voor een hoger gehalte zou het toedienen van testosteron zijn, wat dus neerkomt op het nemen van doping.

Volgens een onderzoek uit 2001 van Simon Davis van het nationaal laboratorium Lawrence Berkeley in Californië is het echter mogelijk dat in alcohol aanwezig ethanol de verhouding van testosteron tegenover epitestosteron verhoogt. Landis verklaarde al dat hij na de 16de etappe van de Tour de France, waarin hij bijna 10 minuten verloor, eerst wat bier en daarna whiskey heeft gedronken om de slechte dag te vergeten. Ligt daar mogelijk zijn redding?

Remonte

De 30-jarige Floyd Landis verbaasde in de Tour vriend en vijand door tijdens de 17e rit van Saint-Jean-de Maurienne naar Morzine een lange solo met succes af te ronden, een dag nadat hij tijdens de 16e rit een enorme inzinking had gekregen en de gele trui was kwijtgespeeld.

Voorlopig moet Landis zijn Tourzege niet inleveren. Er moet immers nog een tegenexpertise volgen. Als het toch gebeurt, is hij de eerste renner in de geschiedenis die zijn Tourzege moet afgeven.

De Spanjaard Oscar Pereiro (Caisse d’Epargne) werd tweede in de Tour en krijgt de eindoverwinning mogelijk alsnog in de schoot geworpen.

Mogelijk schorsing van twee tot vier jaar

Phonak verduidelijkte inmiddels al dat Landis niet meer in actie komt tot nadat de hele zaak is uitgeklaard. Het wielerteam volgt immers de ethische code die door alle ProTourteams ondertekend is. De renner riskeert ontslagen te worden als ook de tegenexpertise positief blijkt te zijn.

Het antidopingreglement van de UCI voorziet dat ,,bij een positieve controle tijdens een competitie alle behaalde individuele resultaten tijdens die competitie automatisch geschrapt worden''. De wereldantidopingcode, die ondertekend werd door de UCI, voorziet een schorsing van twee jaar voor een inbreuk op het antidopingreglement. Volgens het etisch charter van de ProTour kan de schorsing tot vier jaar gaan.

De Amerikaanse Tourwinnaar Floyd Landis gaf donderdag forfait voor een wedstrijd in Denemarken waaraan hij had moeten deelnemen. De kopman van Phonak werd in Denemarken verwacht voor de Grote Prijs Jyske Bank, maar stuurde zijn kat naar Silkeborg.

Woensdag daagde Landis evenmin op het in Nederlandse Chaam, waar hij aan een criterium zou deelnemen. Een dag eerder won de Amerikaan nochtans het criterium van Stiphout in Nederland.

Blog DS, 28-07-2006 (ht)