Enkele post bekijken
Oud 8th July 2006, 14:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Vlaams Belang dreigt Helmut Lotti af

Vlaams Belang dreigt Helmut Lotti af

,,Er is een tijd geweest, mijnheer Lotti, dat artiesten zich wijselijk slechts zeer gereserveerd ten overstaan van de politiek opstelden. Het zou misschien goed zijn daar naar terug te keren. (...) Wat er ook van zij, u hebt uiteraard nog wat bedenktijd.''

Met die woorden besluit Francis Van den Eynde, de Vlaams Belang-kopman in Gent, zijn open brief aan artiest Helmut Lotti. Van den Eynde neemt het niet dat Lotti een week voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober deel neemt aan de gratis 0110-concerten in Antwerpen, Gent en Brussel. Die concerten roepen op tot verdraagzaamheid en veroordelen racisme.

,,Uw deelname betekent niet alleen een provocatie ten overstaan van een miljoen Vlamingen, maar ook ten overstaan van meer dan 20 procent van de Gentenaars'', schrijft Van den Eynde.

Net als zijn partijleiders Filip Dewinter en Frank Vanhecke, ziet Van den Eynde dEUS-frontman Tom Barman als de baarlijke duivel achter de 0110-concerten. De afgelopen dagen haalde Vlaams Belang al uit naar andere populaire showbizzartiesten zoals Will Tura en Laura Lynn, ,,die misleid worden door Barman''.

Het Vlaams Belang verwijst in de brief ook naar ,,een band'' van vader en zoon Lotti met de partij. ,,Uw vader is jarenlang een ijverige propagandist van het voormalige Vlaams Blok in Gent geweest. Tijdens verkiezingscampagnes heeft hij samen met mij affiches geplakt en hebben we wekenlang met een propagandawagen van de partij door de stad gereden. Zelf bent u in uw jeugd lid geweest van het Vlaams Nationaal Jeugdverbond (VNJ). Bijgevolg zult u wel weten dat de Vlaams-nationalisten niet de kannibalen en de koppensnellers zijn waarvoor sommigen ze willen doen doorgaan.''

,,Ik kan dan ook niet anders dan de toenemende polarisering rond 0110 te betreuren. Wanneer ik immers mijn steun toezeg aan goede doelen, moet eigenlijk iedereen er beter van worden (...) Het is derhalve ongepast dat mensen van zowel links, midden, als rechts misbruik maken van dergelijke polarisering op een moment dat niet anders dan universeel menselijke waarden verdedigd worden'', laat Lotti weten.

DS, 08-07-2006 (wov)