AMSTERDAM - De bestuursleden van de Partij Naastenliefde, Vrijheid & Diversiteit (PNVD) willen komende vrijdag voor de rechtbank in Den Haag verschijnen met een op de kleding genaaide variant op de jodenster, symbool voor de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. In het midden van deze variant staat echter niet 'Jude', maar 'pedo', in hetzelfde lettertype. De partij is gedaagd door twee verenigingen die strijd voeren tegen pedofilie. Die zijn van mening dat het partijprogramma van de PNVD strafbare elementen bevat.
Norbert de Jonge, secretaris van de PNVD - in de volksmond ook wel bekend als de 'Pedopartij' - legt per e-mail - hij wilde geen mondeling commentaar geven - uit waarom de partij ervoor kiest om de wijze waarop pedofielen worden bejegend, gelijk te stellen aan de jodenvervolging: "De reacties op mensen die zich ook seksueel gezien voornamelijk aangetrokken voelen tot kinderen, zijn in de hele wereld veel meer dan 'heftig' alleen. Nog even en pedofielen worden preventief geruimd, ongeacht hoe ze met hun gevoelens omgaan."
Het kort geding tegen de PNVD is aangespannen door Stichting Soelaas en de actiegroep Basis Recht Op Veilig Onderwijs (BROVO). Stichting Soelaas doet actief onderzoek naar pedofilie in Nederland en BROVO bestaat uit een groep slachtoffers van seksueel misbruik door een leerkracht van een basisschool in Assen, hun ouders en sympathisanten. De twee aanklagers dringen aan op een verbod van deze partij.
Ireen van Engelen van Stichting Soelaas: "Iedereen in Nederland mag een politieke partij oprichten, maar wij denken dat er in de programmapunten van de PNVD strafbare elementen bevat. Het is aan mijn advocaat om dat juridisch te bewijzen. Vervolgens is het oordeel aan de rechter. Ik ben erg benieuwd wat die zal beslissen, maar ik heb goede hoop op een voor ons positieve uitkomst."
De Jonge werd wegens zijn activiteiten voor PNVD enkele weken geleden van de Radboud Universiteit van Nijmegen verwijderd. Hij studeerde daar orthopedagogie, een studie die gericht is op leer- en gedragsproblemen bij kinderen.
Bron:
http://www.spitsnet.nl/nieuws.php/1...erschijnen.html