Citaat:
Orgineel gepost door Jelle thijs
Mijn mama werkt hier dus. Wat merk je, de meesten hebben daar wel een mercedes of een nokia gsm, maar geen geld om 's middags soep te kopen voor hun kinderen... goed geldbeheer?
|
En dat is spijtig genoeg vaak het verwijt dat die mensen krijgen.
Ze hebben idd allemaal een gsm, maar ze leven wel van het ocmw en geld om eten te kopen hebben ze zoals jij zegt vaak niet.
Voor ons lijkt dat of het profiteurs zijn, maar eigenlijk kan je hen dat niet kwalijk nemen. Zij hebben gewoon nooit anders geleerd. Het is moeilijk om je dat in te beelden, ik had het daar zelf ook moeilijk mee voor ik er echt mee in aanraking kwam, maar toch is het zo.
Als nooit iemand je verteld heeft dat je eerst moet zien dat je in de primaire behoeften kan voorzien (eten, onderdak, electriciteit) en dan pas kan gaan nadenken over het aanschaffen van luxegoederen, dan doe je dat ook niet. Bij hen verdringt de 'drift' en het verlangen de ratio, puur uit onwetendheid...
Citaat:
Voor spijbelgedrag moeten ze echter geen schrik hebben. De meeste moeders, die zoals het citaat zegt werkloos zijn, staan overdag vanuit hun apartementsgebouw naar de school te kijken. Als het ware vanuit de ere-tribune. Als ze zien dat hun kind 's middags, onder speeltijd, ... niet op de speelplaats is, krijgt de juffrouw onmiddelijk bezoek van de ouders.
|
Dit is natuurlijk wel erg positief. Volgens mij is dit toch wel een teken dat ze beseffen dat als hun kinderen geen goede opleiding krijgen ook de kinderen kansarm zullen blijven...
Die kansarmoede blijft vaak bestaan omdat de ouders niet beseffen of niet weten hoe ze dat tegen kunnen gaan of zelfs gewoon omdat ze op school zelf enkel slechte ervaringen hebben gehad en dus hun kind door dik en dun steunen. "Wat? De leerkracht heeft je straf gegeven? Blijf dan maar thuis vandaag...". Schrijnend, maar wel realiteit
Graag gedaan
Jouw voorbeeld laat trouwens goed zien dat armoede natuurlijk niet altijd te maken heeft met slecht geldbeheer en dat je dus best niet te snel oordeelt... Hoewel je, zoals ik probeer aan te tonen, zélfs in de andere situatie nog niet mag veroordelen...
Maar goed, uit ervaring weet ik dat je dat laatste niet altijd even snel mag verwachten