Enkele post bekijken
Oud 14th November 2004, 23:43
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Originally posted by Davy V.H.

Ten eerste hadden ze het land nooit mogen binnenvallen maar swat... gedaan is gedaan.

Gedane zaken nemen geen keer.

Citaat:
Kijk eens naar onze geschiedenis (west-europa). Onze cultuur en maatschappij is ook ooit totalitair en ondemocratisch bestuurd geweest. Nog niet zo lang geleden eigenlijk. Vele van deze regimes zijn natuurlijk na verloop van een lange tijd beginnen barsten en gaten beginnen te vertonen. De bevolking blijft dit niet pikken en neemt zelf het recht in handen. Revolutie... democratie... power to the people. Tot vandaag...

Wow, neem eens een geschiedenisboek vast. De enige reden waarom wij uit het klauwen van het fascisme zijn losgekomen is omdat er enkele miljoenen tot aan de tanden bewapende mannen (Oh ironie, de Amerikanen!) klaar stonden om ons te bevrijden.

Nooit hadden wij onszelf kunnen loswrikken uit de Duitse greep, dat hebben we puur te danken aan hen die er nu niet meer zijn.

Citaat:
Bekijk nu de situatie in Irak... moesten ze bij ons toen zijn binnengevallen en ons van dag 1 na de overwinning onze hele manier van leven en cultuur overhoop gooien. Ehr... geen man dat dit pikt. Zelf heden ten dage niet.

Waar haal jij dit: "onze hele manier van leven en cultuur overhoop gooien"? Ik denk niet dat de Amerikanen de Iraakse cultuur overhoop gegooid hebben, waarop baseer jij je uitspraken?

Citaat:
Nu mag je mij eens een succesvolle democratie opnoemen dat door druk van een vreemde mogendheid zijn hele cultuur en samenleving mooet veranderen. En waarvan dit met succes gelukt is.

Wederom geld dat argument niet van "cultuur veranderen" maar goed, als je er dan toch om vraagt: Japan.

Citaat:
Het pad naar de democratie is lang en hard.

Ik ben blij dat je het zelf zegt. Dus je begrijpt vast en zeker ook dat we niet moeten verwachten dat Irak van de ene dag op de andere een stabiele natie zal zijn. Ik ben blij dat ook jij begrijpt dat het perfect normaal is dat de Amerikanen nog verscheidene jaren in Irak zullen moeten doorbrengen vooraleer we kunnen spreken van een stabiele democratie. Net zoals ze dat destijds in Duitsland hebben gedaan trouwens.

Citaat:
Maar we hebben al genoeg voorbeelden gezien van dat de (meestal bloederige) weg wel begaan wordt door het eigen volk. Dat verandering eist. En de bevolking van Irak was hier nog niet klaar voor. Die democratie waar wij zo trots op zijn, waar wij zo hard voor gevochten hebben. Dat hebben zij nu ook. Maar zijn zij er trots op? Hebben zij dit bereikt? Nee...

Hebben wij die dan wel zelf bereikt? Ik dacht altijd dat de Amerikanen, de Canadezen en de Britten ons hebben bevrijd. En dankzij de Amerikanen hebben wij ons land kunnen opbouwen...

En trouwens, wat bedoel je met "de meestal bloederige weg begaan door het eigen volk"?

Citaat:
Als je dan dieper kijkt met een andere bril... bekijk het woord terrorist dan eens van de andere kant. En probeer eens 'vrijheidsstrijder' ipv terrorist.

Dus wat ben je nu aan het zeggen, dat zij die terugwillen naar een Irak onder Saddam vrijheidsstrijders zijn? Hopeloos.
Diegenen die vechten voor een Irak onder een dictator zijn al even erg als Saddam zelf was.

De Amerikanen onderdrukken toch het Iraaks volk niet? Saddam deed dat wel.

Het enige waar jouw vergelijking tussen vrijheidsstrijders en terroristen van toepassing zou kunnen zijn is de huidige situatie in Palestina en Israel. Alhoewel...
Of misschien nog accurater: het Belgisch verzet ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Citaat:
Gewoon maar voor de fun. En bekijk het eens van hun kant uit. Gaan ze het nu beter hebben dan onder Saddam?

Bestaat daar dan twijfel over?

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat de (al dan niet moeilijke) weg naar een democratie slechter is dan een dictatoriaal regime van verkrachting en marteling zonder daarbij in lachen uit te barsten.

Citaat:
De volgende regering gaat die blijven regeren? Of neemt weer een fanatieke gelove (Sjietische leider bvb.) de macht nadat de Amerikanen verdwenen zijn? Ik denk datdie kans heel groot is.

De Amerikanen zullen pas verdwijnen als dat nodig is. En dat kan nog enkele jaren in beslag duren, maar dat maakt weinig uit.

Citaat:
Ze hebben nog geen democratische mentaliteit. Ze willen de vreemde bezetter uit hun land jagen. Nemen ze de ene stad in dat bezet is door 'rebellen' dan is er weer een haard van verzet ergens anders dat de kop opsteekt. De Irakezen hebben het gevoel dat ze niet meer in Irak leven maar in 'The 51 State' van Amerika. Ze zijn hun eigenheid verloren en ze hebben het gevoel dat ze nu moeten gaan leven zoals die 'heidense westerlingen' die ze zo vanuit hun godsdienst schuwen.

Wel, ik zou het eerlijk gezegd niet weten hoe de Irakezen zich voelen bij de bezetting. Ik ben er namelijk zelf nog niet geweest. Wat me wel opvalt is dat het in zowat gans Irak rustig tot zeer rustig is, behalve in steden die het goed hadden onder Saddam (Fallujah, Mosul,...).

Misschien is jouw statement dus wel gewoon incorrect? Misschien voelen de Irakezen zich wel vrijer dan onder Saddam, soit, toch diegenen die nu vrijer _zijn_ dan 10 jaar geleden. Misschien zijn het wel alleen de Soennitische Irakezen, een minderheid die het onder Saddam goed had omwille van zijn dictatoriale politiek, die nu oproer zaaien. Dat gecombineerd met de buitenlandse terroristen die het land zijn binnengetrokken natuurlijk.

Maar wacht, we zullen er eens wat cijfers bijhalen. *LINK*

Citaat:
Q2 - Compared to a year ago, I mean before the war in Spring 2003, are things
overall in your life [...]
Much better now 21.9
Somewhat better 34.6
About the same 23.3
Somewhat worse 12.7
Much worse 5.9
Difficult to say 1.6

Vreemd, volgens 81.4% van de ondervraagden is het leven in Irak helemaal niet verslechterd. Volgens meer dan de helft is ze zelfs verbeterd.

Citaat:
Q1 - Overall, how would you say things are going in your life these days [...]
Very good 13.4
Quite good 56.6
Quite bad 14.2
Very bad 14.8
Difficult to say 1.1

Wederom, meer dan 70% die niet klagen.

Citaat:
Q3 - What is your expectation for how things overall in your life will be in a year from now? [...]
Much better 36.7
Somewhat better 34.3
About the same 9.4
Somewhat worse 3.2
Much worse 3.4
Difficult to say 12.8

En nog maar eens, 70% die een goed oog heeft in de zaak. Zelfs een heel kleine minderheid (7%) die de dingen slecht inziet.

Bekijk gerust de cijfers, je ontdekt misschien dingen die je niet had verwacht.

En natuurlijk weet ik ook wel dat een survey maar een survey is, maar mag ik dan wel vragen waar u uw data haalt als u zegt dat "De Irakezen hebben het gevoel dat ze niet meer in Irak leven maar in 'The 51 State' van Amerika.". Of is dat terplekke verzonnen...?

Citaat:
Dit bedoelde ik dus grofweg met bekijk het eens vanuit de andere kant. En dat is nogal moeilijk voor sommige mensen... En hierbij heb ik nog niet alles gezegd.

Ja, bekijk het eens vanuit een ander standpunt. Ik doe niets anders! Maar bekijk misschien toch de cijfers eens.

EDIT: opmaak
Met citaat antwoorden