14th November 2004, 21:01
|
Oud-student
|
|
|
|
Hmmm... maar kijk eens dieper.
Ten eerste hadden ze het land nooit mogen binnenvallen maar swat... gedaan is gedaan.
Kijk eens naar onze geschiedenis (west-europa). Onze cultuur en maatschappij is ook ooit totalitair en ondemocratisch bestuurd geweest. Nog niet zo lang geleden eigenlijk. Vele van deze regimes zijn natuurlijk na verloop van een lange tijd beginnen barsten en gaten beginnen te vertonen. De bevolking blijft dit niet pikken en neemt zelf het recht in handen. Revolutie... democratie... power to the people. Tot vandaag...
Bekijk nu de situatie in Irak... moesten ze bij ons toen zijn binnengevallen en ons van dag 1 na de overwinning onze hele manier van leven en cultuur overhoop gooien. Ehr... geen man dat dit pikt. Zelf heden ten dage niet.
Nu mag je mij eens een succesvolle democratie opnoemen dat door druk van een vreemde mogendheid zijn hele cultuur en samenleving mooet veranderen. En waarvan dit met succes gelukt is.
Het pad naar de democratie is lang en hard. Maar we hebben al genoeg voorbeelden gezien van dat de (meestal bloederige) weg wel begaan wordt door het eigen volk. Dat verandering eist. En de bevolking van Irak was hier nog niet klaar voor. Die democratie waar wij zo trots op zijn, waar wij zo hard voor gevochten hebben. Dat hebben zij nu ook. Maar zijn zij er trots op? Hebben zij dit bereikt? Nee...
Als je dan dieper kijkt met een andere bril... bekijk het woord terrorist dan eens van de andere kant. En probeer eens 'vrijheidsstrijder' ipv terrorist. Gewoon maar voor de fun. En bekijk het eens van hun kant uit. Gaan ze het nu beter hebben dan onder Saddam? De volgende regering gaat die blijven regeren? Of neemt weer een fanatieke gelove (Sjietische leider bvb.) de macht nadat de Amerikanen verdwenen zijn? Ik denk datdie kans heel groot is.
Ze hebben nog geen democratische mentaliteit. Ze willen de vreemde bezetter uit hun land jagen. Nemen ze de ene stad in dat bezet is door 'rebellen' dan is er weer een haard van verzet ergens anders dat de kop opsteekt. De Irakezen hebben het gevoel dat ze niet meer in Irak leven maar in 'The 51 State' van Amerika. Ze zijn hun eigenheid verloren en ze hebben het gevoel dat ze nu moeten gaan leven zoals die 'heidense westerlingen' die ze zo vanuit hun godsdienst schuwen.
Dit bedoelde ik dus grofweg met bekijk het eens vanuit de andere kant. En dat is nogal moeilijk voor sommige mensen... En hierbij heb ik nog niet alles gezegd.
Mvg,
Davy
|