14th November 2004, 18:09
|
 |
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Toen ik nog op't college in Mol zat, hebben ze daar ook eens van die toeren geprobeerd. We kregen alleen nog maar gezonde drankjes, gedaan met cola en Sprite! Alleen nog maar appelsap, chocomelk, fristi en appelsiensap.
Gevolg: Als we dan eens warm gingen eten, moesten we dus ook van die troep drinken. Zeker een aanrader voor de nieuwsgierigen: frietjes met Fristi! Als je dan het lesuur nadien LO had, dan was het helemaal een feest! Ik ben al vergeten hoeveel keer de prefect met de borstel en wat zagemeel over de speelplaats moest lopen om het braaksel op te kuisen.
Dat was gewoon te zielig voor woorden. En uiteindelijk zijn ze dan toch maar teruggeschakeld naar automaten met de duivelsdranken cola en Sprite.
Soit, ik zie het nut van die acties niet in. Ze moeten de jongeren aansporen om meer fruit te eten, ok, volledig akkoord. Maar men moet daar niet in overdrijven. Ik ken een school in Geel Larum waar de kinderen op woensdag geen snoep mogen meebrengen, enkel fruit of groenten. Nu heb ik weet van een jongetje wiens moeder dat vergeten was en ze had dus een wafel meegegeven. Gevolg: de leerkrachten hebben dat jongetje verboden zijn wafel op te eten want het was groente- en fruitdag! En die jongen heeft dus de hele dag honger gehad...
Zoiets gaat voor mij dus al veel te ver.
En er zijn nu eenmaal (heel veel) kinderen die niet graag fruit eten. Niemand heeft het recht hen dan te dwingen om dat toch te doen.
Dus over de afschaffing van die automaten... nogal nutteloos denk ik. Wat niet wil zeggen dat ik geen andere manieren steun om kinderen gezond te laten eten.
Over het verbieden van nog langer fastfood en frieten te serveren in de kantine... is er nu een maaltijd nog traditioneler dan de goeie ouwe friet met biefstuk en een 'kwats' mayonaise? En weet iemand wat concreet bedoeld wordt met 'moreel aanvaarde' keuken?
|