![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
14th November 2004, 05:58
|
![Barst's Avatar](image.php?s=219a305b6f15d4a5f3c618a334247e2d&u=1&dateline=1088092989) |
Administrator
|
|
|
|
Reply op mail van Wouter (tweede aanzet)
OK, 'links' denkt nog al te vaak in categorieën van 'politiek correct', waarmee ze vooral aanstoot geven omwille van het feit dat elk debat al van op voorhand uitgesloten is... M.a.w.: elkeen die uitgaat van dergelijke 'correctheid' trekt eigenlijk een soort 'burka' aan waarmee hij/zij zich omhult om zijn/haar gezicht niet te moeten verliezen in een serieuze discussie...
Anderzijds: die burka's hier, op straat of in welke publieke ruimte dan ook, bv. op scholen, lijkt mij bijzonder veel overeenkomsten vertonen met die Duitse madammen die een aantal jaren geleden hoogst verontwaardigd waren dat ze in Tunesië teruggefloten werden omdat ze niet in monokini op de stranden mochten paraderen... Waarbij ook niet vergeten mag worden dat de gemeentelijke verordening waarop Janssens zich beroept oorspronkelijk een 'carnavalwet' is die inderdaad niemand toestond om buiten deze periode gemaskerd op straat rond te lopen...
Dit lijkt mij niet zo'n abnormale wet: het zichzelf 'onherkenbaar' maken heeft niet zelden minder oirbare bedoelingen, en als ik een gewiekst gangster zou zijn, dan zou ik zonder wet gerust overwegen om een bank in burka binnen te stappen met een aantal companen, om vervolgens vanonder mijn tenue een aantal mitrailleurs en granaten te voorschijn te toveren...
Het doet mij denken aan een discussie die in mijn buurdorp een aantal jaren geleden is gevoerd: moeten islamitische vrouwen hun sluier afnemen wanneer zij een pasfoto laten nemen of mogen zij geloofsprincipes aanwenden om de sluier alsnog om te laten? Dit - en ook het vorige - gaat mij veel te ver, en wel omwille van het simpele feit dat kerk en staat in dit land gescheiden zijn, iets dat de betrokken immigranten ook al wel degelijk wisten op het moment dat zij zich hier kwamen vestigen... Bovendien stel ik mij de vraag naar de relevantie van het geloofsgegeven binnen het 'pasfotohokje'...
Om eerlijk te zijn: ik vind niet dat gans deze zaak veel te maken met 'politieke correctheid', dan wel met 'common sense' waarover vooral niet te veel herrie moet gemaakt worden... En de eerste burka die ik in mijn lessen te zien krijg, die zet ik er - sorry - gewoonweg uit: ik weiger les te geven aan mensen bij dewelke ik de ontvangst van mijn communicatie niet kan nagaan... en dat heeft niets te maken met respect voor zijn/haar geloofsbeleving (want die wil ik wel degelijk respecteren...), maar alles met de basisvoorwaarden om op een degelijke manier les te kunnen geven...