Enkele post bekijken
Oud 30th May 2006, 21:11
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Jonas
Als het al zo ver gekomen is dat je je kinderen enkel kan laten luisteren door ze een "pedagogische tik" te verkopen, dan denk ik dat dat eerder aan jezelf als ouder ligt, dan aan het kind. Volgens mij is er dan iets mis met de verstandhouding tussen de ouder en het kind. Een tik is wel echt het uiterste. Praat met kinderen, ook met peuters. Er wordt maar al te vaak gedacht dat je tegen peuters van twee niet kan praten. Niets is minder waar. Ze verstaan meer dan je denkt. Je kan ook in woorden uitdrukken dat je iets liever niet hebt. Woorden hebben vaak meer effect dan de pedagogische tik, naar mijn bescheiden mening.

Dit durf ik toch in twijfel trekken. Ik wil mijzelf graag als voorbeeld nemen . Als ik de verhalen hoor over hoe impulsief en actief ik was als peuter , dan kan ik het begrijpen dat mijn ouders mij al eens een 'tik' gaven hoor. Want al ben ik akkoord dat woorden meer effect hebben, toch zijn er uitzonderingen. Er waren momenten genoeg dat ik gewoon mijn zin deed en dan mochten mijn ouders het 10 keer of meer met woorden uitleggen dat ze iets liever niet hadden, luisteren deed ik dan toch niet. Dus in bepaalde gevallen kan je gewoon niet buiten een kleine tik als terechtwijzing (als signaal dat je iets verkeerd doet).
Probeer om zo weinig mogelijk van die 'tik' gebruik te maken, maar als de zachte aanpak met woorden geen effect heeft mag je al wel eens een 'tik' geven. Dat noem ik verantwoordelijkheid opnemen voor een goede opvoeding van je kind: en af en toe hoort daar in mijn opzicht al eens een iets strengere aanpak bij. Hiermee wil niet gezegd hebben dat je voor om het even wat een excuus hebt om elke keer een 'tik' uit te delen. Maar je moet als ouder inzien wanneer het echt nodig is en vooral wanneer het GERECHTVAARDIGD is.
Anders bestaat de kans erin dat je kind de indruk krijgt dat het alles mag, want in een aantal gevallen heeft verbaal terechtwijzen geef effect. Bij mij was dit toch het geval